Koleje Austriackie (Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) i Koleje Słoweńskie (Slovenske Železnice, SZ) zainaugurowały w miniony czwartek przejazdy składami Flirt z Lublany do Grazu przez Maribor.
Wprowadzenie do eksploatacji elektrycznego zespołu trakcyjnego Flirt przez Slovenske Železnice stanowi postęp w regionalnej mobilności dla Słowenii i Austrii. Pojazd wyprodukowany przez Stadlera może rozpędzić się do prędkość 160 km/h (taką prędkość może osiągać jednak, głównie z uwagi na trudny profil trasy, tylko na niewielkich fragmentach linii na południe od Grazu i na południe od Mariboru) Należące do Slovenske Železnice Flirty obecnie są dopuszczone do ruchu na terenie Słowenii, Austrii i Chorwacji.
Uzyskanie homologacji dla Flirtów w Austrii umożliwiło uruchomienie dwóch par połączeń Graz - Maribor i jednej pary Graz - Maribor - Ljubliana. Pełna oferta kolejowa obejmuje do 12 codziennych przejazdów bezpośrednich i przesiadkowych w obu kierunkach między Lublaną a Grazem przez Zidani Most, Pragersko, Maribor oraz Spielfeld-Strass z rekordowym czasem podróży wynoszącym jedynie 3 godziny i 20 minut dla całej trasy oraz cenami biletów rozpoczynającymi się od 9 euro. Między Grazem a Mariborem jest łącznie 14 par pociągów (6 z nich bezpośrednich, reszta wymaga przesiadki).
Docelowo między Mariborem i Grazem pociągi mają kursować co godzinę. Wkrótce ma być wzmocniony takt połączeń między Lublaną w Villach przez Jesenice (co 2 godziny). Obecnie miasta łączy 5 do 6 par połączeń dziennych i składy pospieszne i IC.
Obecnie Koleje Słoweńskie oczekują na dostawę kolejnego taboru ze Stadlera. Będzie to 20 spalinowych Flirtów, które mają być dostarczone w 2026 roku. To pozwoli na całkowitą wymianę floty pasażerskich pojazdów (w Słowenii są już Kissy, Flirty i spalinowe Flirty
zbudowane przez Stadlera w Polsce). W planach jest także zakup kilku lokomotyw elektrycznych i około 20 nowych wagonów pasażerskich.