Urząd Transportu Kolejowego wydał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji dla elektrycznego zespołu trakcyjnego Flirt 3 serii ED160 wyprodukowanego dla PKP Intercity.
Jak przypominaliśmy w piątek, do końca roku Stadler i Pesa muszą dostarczyć PKP Intercity po 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jeszcze tego samego dnia dokumenty dopuszczające do eksploatacji pierwszego Darta otrzymała Pesa. Dokumenty z urzędu, datowane na 30 października, otrzymał już także Stadler.
– Urząd Transportu Kolejowego wydał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji dla typu pojazdu kolejowego dla elektrycznego zespołu trakcyjnego Flirt 3 serii ED160 wyprodukowanego dla PKP Intercity – poinformowała „RK" rzeczniczka Stadlera Marta Jarosińska. Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji obowiązuje na całej infrastrukturze kolejowej PKP PLK, bez ograniczeń, z prędkością maksymalną 160 km/ h.
– Otrzymanie zezwolenia do eksploatacji dla pojazdu Flirt 3 dla PKP Intercity to kolejny kamień milowy, a zarazem ostatnia faza tego ambitnego projektu. To potwierdzenie, że pojazd jest gotowy do przewozu podróżnych na wszystkich liniach kolejowych w Polsce. Bardzo się cieszymy, że pasażerowie już od grudnia będą mogli podróżować tymi nowoczesnymi, komfortowymi składami – skomentował Christian Spichiger, prezes Stadler Polska.
Wyprodukowali już prawie wszystkie
Jak informuje Jarosińska, realizacja projektu dla PKP Intercity dobiega końca. Aktualnie gotowych jest 19 z 20 składów. 10 pojazdów przeszło techniczne odbiory końcowe. Uzyskanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji oznacza możliwość dokonania ostatecznego, formalnego odbioru floty.
Pojazdy Flirt 3 dla PKP Intercity to trzecia generacja znanych i lubianych w całej Europie elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt w wersji dalekobieżnej. Charakteryzują się bogatym i komfortowym wyposażeniem wnętrz, które zapewnia wysoki komfort podróży na długich trasach. Do dyspozycji pasażerów będą przedziały pierwszej i drugiej klasy oferujące 360 miejsc siedzących, w tym 60 w pierwszej klasie. Pociągi są wyposażone w ergonomiczne fotele, nowoczesne toalety oraz klimatyzację.
Przy każdym fotelu zamontowano gniazdko elektryczne oraz indywidualne oświetlenie. Tradycyjne tablice informacyjne zostały zastąpione przez elektroniczne wyświetlacze, na których prezentowane będą komunikaty o przebiegu trasy. Dostępny jest również nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz Wi-Fi. Osoby podróżujące z dziećmi w wybranych toaletach znajdą przewijaki dla niemowląt. Pojazdy są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności ruchowej – są wyposażone w specjalne urządzenia ułatwiające wjazd z obu stron pociągu, wydzielone miejsce dla osób poruszających się na wózkach, a także przystosowaną toaletę. Do dyspozycji podróżnych jest przedział barowy. Dla personelu pociągu przygotowano wagon socjalny z miejscem do odpoczynku i łazienką z prysznicem. Nasze wrażenia z przejazdu przeczytasz tutaj.
Od grudnia dla pasażerów
Nowy tabor jest przystosowany do prędkości 160 km/h. Pojazdy będą włączane do eksploatacji od grudnia 2015 na trasach: Warszawa – Bydgoszcz, Olsztyn – Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia – Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków – Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań). Przewoźnik nie kryje, że od grudnia w ruchu może być znacznie więcej Flirtów niż Dartów.
Wszystkie pojazdy dla PKP Intercity powstały w siedleckim zakładzie firmy Stadler przy zaangażowaniu lokalnych pracowników, a także przy udziale lokalnych dostawców. Aby podkreślić ten fakt, składy zostały opatrzone znakiem „Stadler – wyprodukowano w Siedlcach”. Wartość kontraktu to 1 mld 621 mln zł. Umowa, poza dostarczeniem taboru, obejmuje również jego serwis przez kolejnych 15 lat.