Uniwersytet Stanowy w Utah i Centrum Badań Inżynieryjnych ASPIRE podpisały ze Stadlerem umowę na opracowanie i przetestowanie pociągu pasażerskiego z napędem akumulatorowym. Będzie on bazował na znanej w Europie jednostce Flirt Akku. Będzie to pierwszy pociąg bateryjny w Ameryce Północnej.
Jak informuje Stadler, celem projektu jest opracowanie, zbudowanie i przetestowanie dwuczłonowego zespołu trakcyjnego zasilanego bateriami. We współpracy z ASPIRE, Stadler
opracowuje Flirt Akku dostosowanego do rynku amerykańskiego. Wymaga to szeroko zakrojonych prac badawczo-rozwojowych w celu dostosowania pojazdu do amerykańskiej infrastruktury i przepisów krajowych. Podczas gdy Stadler koncentruje się na projektowaniu i produkcji pociągu, ASPIRE pracuje nad rozwojem infrastruktury do ładowania pojazdu.
– Jesteśmy zaszczyceni, że możemy współpracować ze Stadlerem w tym przełomowym projekcie. Sukces przyniesie miejsca pracy przy projektowaniu i produkcji w Utah. Wytyczy również drogę do elektryfikacji systemów kolei podmiejskiej i miejskiej – powiedział dr Regan Zane, dyrektor ASPIRE Engineering Research Center cytowany w komunikacie. Jak dodał Martin Ritter, dyrektor generalny Stadler US, przy niewielkiej liczbie zelektryfikowanych linii kolejowych w Ameryce Północnej pociąg na baterie jest świetną, zeroemisyjną alternatywą dla pojazdów zasilanych olejem napędowym.
Stadler
sprzedał już ponad 110 pojazdów Flirt Akku. Na przykład w Niemczech pociągi zasilane bateriami zastąpiły tabor spalinowy w Szlezwiku-Holsztynie,
Nadrenii-Palatynacie i
Meklemburgii-Pomorzu Zachodnim. Warto dodać, że Stadler produkuje pociągi Flirt zasilane wodorem dla Kalifornii;
były one prezentowane na targach Innotrans.