Stadler oficjalnie zaprezentował Flirta Akku pochodzącego z nowej serii pojazdów typu Flirt zasilanych bateryjnie. Energooszczędny i cichy pojazd zaprojektowany w celu eksploatacji na odcinkach częściowo lub niezelektryfikowanych ma wszechstronne zastosowanie.
Nieoficjalna premiera Flirta Akku
miała miejsce na portalu "Rynku Kolejowego". Teraz pojazd został już oficjalnie przedstawiony. Pomyślnie odbył swój pierwszy przejazd. Prototyp nowego zasilanego bateryjnie modelu pojazdu typu Flirt pokonał trasę z zakładu Stadlera w Berlinie-Pankow do Schildow w Brandenburgii bez korzystania z zewnętrznego źródła zasilania - poinformował producent.
To duży krok Stadlera w dziedzinie rozwoju alternatywnych systemów napędowych, odpowiadając na wymagania dotyczące zwiększonego wykorzystania tzw. zielonej technologii. - Zasilany baterią Flirt Akku w niczym nie ustępuje innym pojazdom tej serii. Połączono w nim sprawdzone komponenty elektrycznych zespołów trakcyjnych z innowacyjną koncepcją zasilania. W ramach konwersji na napęd bateryjny przebudowano układ przeniesienia napędu, wyposażenie trakcyjne i główne elementy mechaniczne pozostawiając w dużej mierze niezmienione - zapewnia Stadler
Akku został zaprojektowany przez inżynierów Stadlera i uzyskał dofinansowanie z Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii Niemiec w kwocie dwóch milionów euro. Zaprojektowany do eksploatacji na odcinkach częściowo lub niezelektryfikowanych prototyp może przejechać na zasilaniu z baterii 80 km przy prędkości jazdy do 140 km/h. Pojazd może obsługiwać 80 procent niezelektryfikowanych tras w Niemczech. Ładowanie baterii jest możliwe podczas jazdy pod siecią trakcyjną, jak również na niezelektryfikowanych stacjach końcowych. Ponadto baterie można ładować za pomocą energii wytworzonej podczas hamowania.
- Flirt Akku osiąga maksymalną prędkość 140 km/h, dzięki czemu idealnie nadaje się do eksploatacji na trasach, gdzie obecnie wykorzystuje się pojazdy z napędem spalinowym. Emisja hałasu przez pojazd jest znacznie niższa niż porównywalnych pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Trójczłonowy pojazd testowy może pomieścić 310 pasażerów, z czego 154 na miejscach siedzących. Zaprezentowany prototyp posiada dopuszczenie do ruchu pasażerskiego i będzie jeździł na wybranych trasach od 2019 roku - informuje producent dodając, że pojazd jest odpowiedzią na zapotrzebowanie operatorów w krajach o znaczącym udziale niezelektryfikowanych tras w szlakach kolejowych, takich jak np. Niemcy, Austria, Wielka Brytania, Holandia, Włochy i inne.