Skoda Transtech dostarczy Kolejom Fińskim (VR) 9 piętrowych wagonów sypialnych i 8 autokuszetek. Przewoźnik wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na tabor do obsługi nocnych pociągów dowożących m. in. turystów do Laponii. Przewozy nocne według ambitnego planu mają szybko rosnąć – przewoźnik zastrzegł więc sobie możliwość zamówienia 60 dodatkowych wagonów obu typów.
Nowe wagony sypialne mają podnieść standard podróży, zapewniając pasażerom wyższy komfort. Odnowa taboru do połączeń nocnych wiąże się ze wzrostem ruchu turystycznego, zwłaszcza do regionu Laponii Fińskiej (główne ośrodki to Kemi, Kolari oraz Rovaniemi). Według przewoźnika rośnie też liczba turystów pragnących zabrać ze sobą samochody – stąd decyzja o zamówieniu również wagonów do ich przewozu.
Koleje Fińskie uruchamiają dziś pociągi sypialne w kilku relacjach z głównych miast kraju (z Helsinek, Tampere i Turku). Ich sieć ma być rozwijana (co wpisuje się w
trend ogólnoeuropejski). Według portalu „Helsinki Times” przewoźnik stawia sobie za cel zwiększenie do 2030 r. udziału pociągów nocnych w strukturze przewozów dalekobieżnych do 10%. Cytowani przez fińskiego dziennikarza przedstawiciele VR twierdzą jednak, że chodzi raczej o zwiększanie częstotliwości na obecnych trasach, niż o uruchamianie nowych.
Przetarg na dostawę wagonów ogłoszono
w lipcu 2021 r. Wykonawcę planowano wybrać latem ubiegłego roku, jednak proces ten opóźnił się o kilka miesięcy. Wzrosła też kwota kontraktu – z planowanych 40 mln do 50 mln euro (cena obejmuje też części zamienne i szkolenie personelu). Zamówienie ma zostać zrealizowane do końca 2025 r.
Nowe wagony sypialne dołączą do posiadanych już przez Koleje Fińskie 80 egzemplarzy – jednopoziomowych i piętrowych. Wagonów do przewozów samochodów na stanie operatora jest natomiast 33. Przewoźnik zastrzegł sobie skorzystanie z prawa opcji na aż 30 dodatkowych wagonów sypialnych i autokuszetek.