Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czy dojdzie do zmiany rozstawu szyn w całej Unii?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
01-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Czy dojdzie do zmiany rozstawu szyn w całej Unii?
fot. VR
Komisja Europejska dąży do ustanowienia na sieci kolejowej całej UE jednolitego rozstawu szyn – 1435 mm. Nie wszystkie kraje zgadzają się jednak na takie rozwiązanie. Największym jego przeciwnikiem jest Finlandia, która nie chce ponosić kosztów związanych z przekuwaniem linii.

W projekcie zmian regulacji dotyczących sieci korytarzy transeuropejskich TEN-T Komisja Europejska proponuje przyjęcie standardu 1435 mm przy budowie nowych linii, a w dalszej perspektywie – również stopniową przebudowę istniejącej sieci. Dla każdej z linii miałaby być przeprowadzona analiza kosztów i korzyści. Tylko jej negatywny wynik pozwalałby na pozostawienie w poszczególnych przypadkach dotychczasowego prześwitu 1520 mm.

Finlandia mocno przeciwna?

Fińskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji sprzeciwia się takiemu planowi. W opublikowanym w jego serwisie oświadczeniu ministra Timo Harakka czytamy, że – według resortu – zmiana rozstawu szyn nie byłaby uzasadniona ani z ekonomicznego, ani z operacyjnego punktu widzenia. – Szczególne warunki, z jakimi mamy do czynienia w Finlandii, muszą zostać wzięte pod uwagę. Musimy zachować obecny rozstaw naszej sieci – przekonuje minister.

Polityk zwraca uwagę, że w Finlandii trwa duży proces inwestycyjny na sieci. Nowo projektowane odcinki sieci – w tym te tworzące przyszłą linię KDP Helsinki – Turku – w myśl przepisów będą traktowane jako nowe (inaczej będzie tylko z tymi, których budowa zdąży rozpocząć się przed wejściem w życie regulacji). Oznaczałoby to zatem duży zakres robót traconych. Problemy wiązałyby się też zapewne z taborem – nie wszystkie pojazdy dałoby się łatwo przystosować do nowego rozstawu szyn.

Degradacja „ostatniej mili” na wschodzie

Zastrzeżenia fińskiego rządu budzą też proponowane zmiany w zakresie połączeń transgranicznych z Rosją. KE planuje obniżenie statusu ostatnich na terenie Unii odcinków przed granicą, które z elementów sieci bazowej mają stać się tylko częściami sieci uzupełniającej. Z punktu widzenia Finlandii oznacza to wcześniejsze zakończenie głównego korytarza (w Kouvola zamiast w Vankikkala), może też skutkować mniejszą dostępnością środków unijnych na modernizację sieci kolejowej i drogowej na wschodzie kraju. Minister Harakka zapowiada, że władze Finlandii nie uznają żadnego rozwiązania, które nie będzie spełniało tych warunków.

– Wierzę, że nasze argumenty zostaną wysłuchane podczas dalszych dyskusji. Tak ważne decyzje powinny być podejmowane bez pośpiechu i po dokładnym przeanalizowaniu ich konsekwencji – mówi Harakka. Jesienią proponowane przez KE rozwiązania zostaną omówione z Parlamentem Europejskim i Radą Europejską. Inną niż 1435 mm szerokość mają także sieci kolejowe w państwach bałtyckich (w Litwie, Łotwie i Estonii – 1520 mm), w Hiszpanii oraz Portugalii (1668 mm, częściowo), a także w Irlandii (1600 mm).

...a Ukrainy namawiać nie trzeba

Przypomnijmy, że w maju chęć przebudowy sieci z szerokotorowej na normalnotorową zadeklarowały władze Ukrainy. Proces ten miałby toczyć się równolegle z odbudową kraju po zakończeniu obecnej wojny. Na początek torami o europejskim rozstawie miałyby być połączone największe miasta. Komisja Europejska planuje rozszerzenie sieci TEN-T również na terytorium Ukrainy. Z mapy korytarzy mają za to zniknąć Rosja i Białoruś.

Idea ujednolicenia szerokości torów w całej Unii Europejskiej oraz w Ukrainie jest w dużym stopniu pokłosiem problemów z organizacją transportu zboża z Ukrainy do portów europejskich. Na łamach naszych portali szeroko w ostatnich miesiącach opisywaliśmy ten problem. Poświęciliśmy mu też artykuł w najbliższym numerze Miesięcznika „Rynek Kolejowy”.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ambitny plan rozbudowy KDP w Europie. Polska zyskałaby 10-krotnie

Infrastruktura

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Świat

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Mikołaj Kobryński 20 lipca 2023

Szwajcaria: Przez Alpy ze zmiennym rozstawem

Infrastruktura

Szwajcaria: Przez Alpy ze zmiennym rozstawem

Roman Czubiński 08 stycznia 2023

Zobacz również:

Ambitny plan rozbudowy KDP w Europie. Polska zyskałaby 10-krotnie

Infrastruktura

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Świat

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Mikołaj Kobryński 20 lipca 2023

Szwajcaria: Przez Alpy ze zmiennym rozstawem

Infrastruktura

Szwajcaria: Przez Alpy ze zmiennym rozstawem

Roman Czubiński 08 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5