Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Finlandia: Allegro wrócą na tory. Do Rosji nie pojadą

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
18-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
18-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Finlandia: Allegro wrócą na tory. Do Rosji nie pojadą
fot. Markus Winkler/ unsplashAllegro w Helsinkach (po prawej)
Wykorzystywane przez Koleje Fińskie do obsługi połączenia pomiędzy Helsinkami a Petersburgiem pociągi Allegro wyprodukowane przez Alstom wrócą w 2025 r. Do Rosji już nie pojadą.

Koleje Fińskie (VR) od 2010 wspólnie z Kolejami Rosyjskimi (RZD) obsługiwały szybkie połączenie kolejowe pomiędzy Helsinkami a Petersburgiem. Formalnie za jego funkcjonowanie odpowiadała powołana jeszcze w 2006 r. firma Karelian Trains Ltd, w której VR i RZD miały po 50% udziałów. To właśnie ta firma była właścicielem wykorzystywanych na międzynarodowej trasie składów Allegro wyprodukowanych przez Alstom.

Pociągi Allegro (Sm6 – zgodnie z fińskim oznaczeniem) kursowały między Helsinkami a Petersburgiem od grudnia 2010 r. do 27 marca 2022 r. roku. O zawieszeniu połączenia zdecydowała strona fińska. Była to reakcja na rosyjską napaść na Ukrainę. Przeszło miesięczna zwłoka miała umożliwić opozycyjnym wobec wojny i rządów Putina Rosjanom opuszczenie kraju. Od tego czasu cztery jednostki stały bezczynnie na torach odstawczych w Helsinkach.

Teraz sytuacja się wyjaśniła i pociągi mają w 2025 r. wrócić na fińskie tory i obsługiwać najdłuższe trasy. Jak wyjaśnia strona fińska przez ostatnie miesiące RZD nie wypełniało swoich zobowiązań wynikających z zapisów umowy joint-venture. Pomimo negocjacji prowadzonych ze stroną rosyjską do czerwca 2023 r. sprawy nie udało się rozwiązać i przy braku wsparcia RZD Oy Karelian Trains Ltd nie było już w stanie spłacać zobowiązań finansowych. Z dniem 14 grudnia 2023 r. VR aby uchronić spółkę przed bankructwem przejęła składy i umorzyła pożyczki spółki.

– Rośnie liczba pasażerów na trasach dalekobieżnych, a do ich obsługi potrzebujemy większej liczby pojazdów. Sm6 to wysokiej jakości, nowoczesne pociągi, które będą wspierać rozwój ruchu krajowego. Dokładnie ocenimy, na jakich trasach pociągi będą jeździć by najlepiej służyć naszym pasażerom – powiedziała dyrektor generalna VR Elisa Markula.

W marcu ubiegłego roku pojawił się pomysł przekazania składów Kolejom Ukraińskim, ale wówczas okazało się to niemożliwe, a teraz jak widać taka opcja nie jest już rozważana.

Koleje Fińskie szacują, że będą potrzebowały ok. roku by przywrócić pociągi do eksploatacji. Przez ostatnie miesiące ze względu na niejasną sytuację spółki joint-venture nie przechodziły one przeglądów i nie wiadomo też jaka jest dostępność części zamiennych.

Połączenie Allegro obsługiwane było czterema składami Pendolino dostarczonymi przez Alstom. Każdy z pociągów może pomieścić 337 pasażerów na miejscach siedzących i osiąga na trasie maksymalną prędkość 220 km/h.

Przejazd między Helsinkami a Petersburgiem zajmował ok. 3,5h i samo połączenie szybko okazało się komercyjnym sukcesem. Kursowanie Allegro zostało jednak zostało znacząco ograniczone w wyniku pandemii COVID-19. Przez jakiś czas połączenie było zawieszone. W grudniu 2021 zostało wznowione, ale na poziomie jedynie dwóch pary pociągów w dobie. Przed koronawirusem były to cztery pary pociągów. W roku 2019 z połączenia skorzystało ponad 550 tys. pasażerów
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Budowa europejskiego toru od Lwowa do granicy z Polską jeszcze w 2024?

Infrastruktura

Budowa europejskiego toru od Lwowa do granicy z Polską jeszcze w 2024?

Michał Szymajda 29 lutego 2024

Ecco Rail: Zboże wysypane z wagonów pod Bydgoszczą jechało do Irlandii

Prawo i polityka

Ecco Rail: Zboże wysypane z wagonów pod Bydgoszczą jechało do Irlandii

jm, Rynek Kolejowy/Ecco Rail/PAP 28 lutego 2024

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Ośrodek Studiów Wschodnich 29 lutego 2024

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Budowa europejskiego toru od Lwowa do granicy z Polską jeszcze w 2024?

Infrastruktura

Budowa europejskiego toru od Lwowa do granicy z Polską jeszcze w 2024?

Michał Szymajda 29 lutego 2024

Ecco Rail: Zboże wysypane z wagonów pod Bydgoszczą jechało do Irlandii

Prawo i polityka

Ecco Rail: Zboże wysypane z wagonów pod Bydgoszczą jechało do Irlandii

jm, Rynek Kolejowy/Ecco Rail/PAP 28 lutego 2024

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Ośrodek Studiów Wschodnich 29 lutego 2024

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5