Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
13-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.
wiz. CPK
Cała linia kolei dużych prędkości między Warszawą a Łodzią, która ma być gotowa wraz z Centralnym Portem Komunikacyjnym, ma zagwarantowane finansowanie z budżetu państwa oraz obligacji – przypomina spółka CPK. Trwają zabiegi o pozyskanie kolejnych miliardów złotych z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) – ich pozyskanie pozwoliłoby uwolnić środki ze źródeł krajowych na inne cele.

Prezes zarządu CPK dr Filip Czernicki przypomniał, że spółka ma zagwarantowane finansowanie z budżetu państwa i obligacji, którymi jest dokapitalizowana (łącznie 131,7 mld zł). – Na inwestycje kolejowe zostanie przeznaczonych 76,8 mld zł. To dominująca część inwestycji CPK – podkreślił.

Bez PPP, za to z tunelem pod Odolanami od razu

Nowy zarząd zmienił plany poprzedników, w których znacząca część programu CPK nie znajdowała finansowania budżetowego – była planowana do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. – To ciekawy model dla inwestycji stricte biznesowych – ale inwestycje kolejowe zwykle nie mają tej formuły. Ich finansowanie nie powinno być przerzucane na inwestorów prywatnych, którzy w naturalny sposób oczekują szybkiego zwrotu – stwierdził prezes.

W nowej wersji Programu Wieloletniego na lata 2024-2032 urealniono – jak przekonywał dr Czernicki – także etapowanie inwestycji. Jednym z elementów było przyspieszenie budowy 9-kilometrowego tunelu pod warszawskimi Odolanami. – Był on planowany do realizacji później, już po oddaniu do użytku odcinka Warszawa – CPK – Łódź. Stawiało to pod znakiem zapytania czas dojazdu do lotniska – wytykał błędy poprzednikom. – Wiele „szprych” z poprzedniej wersji komponentu kolejowego nie miało w ogóle zapewnionego finansowania, które miało być znalezione dopiero w odległych latach 40. Teraz mamy pełne wsparcie rządu, który zobowiązał się do finansowania projektu obligacjami – dodał.

Unia Europejska: Ponad pół miliarda złotych na projektowanie

Spółka CPK otrzymała już ponad 550 mln zł ze środków Unii Europejskiej na prace przedprojektowe i projektowe na poszczególnych odcinkach. Mowa o odcinkach: Warszawa – Poznań (49,5 mln zł), Łódź Fabryczna – Łódź Retkinia (łódzki tunel KDP – 59,4 mln zł), Katowice – Ostrawa (7,5 mln zł), Warszawa – Łódź bez węzła CPK (279 mln zł) oraz Sieradz – Pleszew – Poznań (162 mln zł).

– To inwestycje proekologiczne, przyspieszające też ruch transgraniczny w regionie i nie tylko. Liczymy więc na dalsze wsparcie UE – zadeklarował prezes. W ostatnich tygodniach CPK złożył kolejne wnioski o wsparcie UE, których wartość przekracza miliard złotych: 845 mln zł na budowę łódzkiego tunelu średnicowego, 74,5 mln zł na węzeł kolejowy CPK (projektowanie, pakiet pierwszy) i 79,1 mln zł na projektowanie odcinka Katowice – granica państwa.

Tyle funduszy z UE, ile da się pozyskać

– Wszędzie tam, gdzie nasze linie są elementem sieci TEN-T, będziemy wnioskować o środki unijne. Dofinansowanie będzie na różnym poziomie. Dla KDP będzie niższe, niż 85% – zapowiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Pozyskanie jak największej kwoty będzie tym ważniejsze, że – jak przypomniał prezes Czernicki – nie będzie wsparcia unijnego na budowę samego lotniska.

CPK zamierza zabiegać w Komisji Europejskiej o wyznaczenie w nowej perspektywie finansowej UE osobnej puli na koleje dużych prędkości. – Pozwoliłoby to uniknąć konkurowania o te same fundusze np. z portami oraz liniami dostępowymi do nich – uzasadnił członek zarządu spółki Piotr Rachwalski.

Tabor: PKP Intercity kupuje własny. Inni będą mogli skorzystać z poolu CPK

1,7 mld zł zostanie przeznaczonych na 15-20% własnego wkładu CPK do poolu taborowego, który będzie osobną spółką. – Nie będziemy przewoźnikiem ani organizatorem. Chcemy jednak zapobiec sytuacji, w której któryś z przewoźników nie zdąży z pozyskaniem taboru na otwarcie linii – wyjaśnił Rachwalski.

Do zakupów swojego taboru dużych prędkości przygotowują się PKP Intercity. Według wiceministra Malepszaka przetarg na jednostki rozwijające do 320 km/h ma zostać ogłoszony po zakończeniu przetargu na piętrowe EZT. – Środki – łącznie ok. 4 mld zł – będą pochodziły z własnych środków spółki oraz kredytów – zapowiedział.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Audyt SMS i MMS – dlaczego jest niezbędny?

Prawo i polityka

Audyt SMS i MMS – dlaczego jest niezbędny?

Redakcja 13 lutego 2025

Polregio: Z nami szybciej niż samochodem

Pasażer

Świętokrzyskie: Czy pociągi wrócą na linię 70?

Infrastruktura

Zobacz również:

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Prawo i polityka

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Roman Czubiński 09 września 2024

Multiconsult Polska: Środki na drogi zazwyczaj są, na kolej – bywają

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Audyt SMS i MMS – dlaczego jest niezbędny?

Prawo i polityka

Audyt SMS i MMS – dlaczego jest niezbędny?

Redakcja 13 lutego 2025

Polregio: Z nami szybciej niż samochodem

Pasażer

Świętokrzyskie: Czy pociągi wrócą na linię 70?

Infrastruktura

Zobacz również:

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Prawo i polityka

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Roman Czubiński 09 września 2024

Multiconsult Polska: Środki na drogi zazwyczaj są, na kolej – bywają

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5