Koleje Mazowieckie odebrały już wszystkie pojazdy z rekordowego zamówienia na 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt) typu ER160 Flirt. Kontrakt opiewał na ponad 2 mld zł.
Jak informują Koleje Mazowieckie, 24 lipca w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu zostały podpisane końcowe protokoły techniczne dwóch ezt FLIRT o numerach 60 i 61. Zostały one wyprodukowane w ramach ostatniej, piątej umowy wykonawczej, zawartej w kwietniu 2022 r. Jej wartość to ponad 530 mln zł brutto, a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 to ponad 215 mln zł. Tym samym w parku taborowym KM są już wszystkie zamówione pięcioczłonowe pojazdy serii produkcji Stadlera.
Zrezygnowano jednak z dziesięciu krótkich pojazdów do obsługi regionu Radomia.
Mimo to, wartość zamówienia i tak wyniosła rekordowe 2 mld zł; dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniosło niemal 727 mln zł, a dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020 96 mln zł.
W 2017 roku Spółka Koleje Mazowieckie ogłosiła przetarg na zakup do
71 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z usługą ich 18-letniego utrzymania. Było to wówczas dotychczas zamówienie na pojazdy szynowe na polskim ryku. W styczniu 2018 r. została podpisana umowa z wyłonionym wykonawcą - spółką Stadler Polska.
W ramach podpisanego kontraktu zawartych zostało pięć umów wykonawczych:
• I – podpisana w maju 2018 r. na dostawę 6 szt. ezt do obsługi linii Warszawa – Działdowo;
• II – została podpisana w marcu 2019 r. na 12 szt. ezt do obsługi linii Sochaczew – Warszawa – Celestynów;
• III – obejmująca dostawę 12 szt. ezt do obsługi połączeń na linii Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki była podpisana we wrześniu 2020 r.;
• IV – zawarta w lutym 2021 r. i dotyczyła 15 szt. ezt do obsługi linii Czachówek Południowy – Warszawa – Modlin;
• V – na dostawę 16 szt. ezt do obsługi połączeń na linii Warszawa – Tłuszcz.
Zrezygnowano natomiast z VI
umowy na krótsze pojazdy dla tras wybiegających z Radomia.
Pierwsze pojazdy typu Flirt najnowszej generacji zostały
dostarczone już w czerwcu 2020 r., czyli po niespełna dwóch latach od zamówienia. – Jestem dumny, że udało się zrealizować tę umowę w całości, a nawet kilka dni przed zaplanowanym terminem. Szczególnie, że nie był to okres stabilizacji gospodarczo–politycznej, ale dynamicznych zmian związanych m.in. z pandemią czy z wybuchem wojny za naszą wschodnią granicą. Tym bardziej cieszę się, że osiągnęliśmy to, co było zaplanowane. Zgodnie z założeniami strategii Spółki inwestujemy w zakup nowoczesnych pojazdów i sukcesywnie wycofujemy z eksploatacji te najstarsze. Dziękuję wszystkim za zaangażowanie w realizację tego, tak ważnego dla nas projektu. Dzięki tym nowoczesnym pojazdom zwiększy się bezpieczeństwo i jakość pasażerskiego transportu kolejowego na Mazowszu – powiedział Robert Stępień, prezes KM cytowany w komunikacie. .
Elektryczne zespoły trakcyjne typu Flirt dla Kolei Mazowieckich to pojazdy o lekkiej, aluminiowej konstrukcji. Są wyposażone w urządzenia ETCS poziomu 2 i spełniają wymagania najnowszych standardów TSI oraz aktualnych norm bezpieczeństwa zderzeniowego
(EN 15227). Podczas projektowania pojazdu inżynierowie Stadlera położyli szczególny nacisk na niskie zużycie energii oraz możliwie łatwą obsługę pojazdu. Jednoprzestrzenne składy posiadają przestronne strefy wejścia umożliwiające szybką wymianę pasażerów. Dzięki temu, a także wysokiemu udziałowi niskiej podłogi, są łatwo dostępne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, z rowerami i wózkami dziecięcymi. Są wyposażone w wydajną klimatyzację, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, system informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Posiadają platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom niepełnosprawnym oraz miejsca przystosowane do przewozu wózków dziecięcych i rowerów, a także nowoczesne toalety. Bezpieczeństwo na pokładzie zapewniają podróżnym między innymi defibrylatory oraz interkomy umożliwiające kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. Pięcioczłonowe pojazdy mieszczą 590 osób, w tym 269 na miejscach siedzących. Poruszają się z prędkością maksymalną 160 km/h.
– Realizacja tego zamówienia przypadła na burzliwy i trudny czas – na przełomie 2019 i 2020 roku wybuchła pandemia Covid, w 2022 wojna w Ukrainie. Oba wydarzenia negatywnie wpłynęły na naszą działalność – zaburzyły łańcuchy dostaw, spowodowały znaczny wzrost kosztów materiałów i komponentów do produkcji, jak również kosztów pracy. Mimo wszystkich przeciwności intensywnie pracowaliśmy, aby wywiązać się z podjętego zobowiązania i dostarczyć Kolejom Mazowieckim wszystkie zamówione pojazdy na czas. Było to możliwe dzięki wielkiemu zaangażowaniu mojego zespołu oraz bardzo dobrej współpracy z naszym Klientem, za co bardzo dziękuję. Wiem, że nasze sprawdzone, komfortowe i niezawodne pojazdy FLIRT cieszą się dużą sympatią pasażerów. To dla nas powód do dumy i satysfakcji. Cieszymy się, że dzięki temu zamówieniu możemy mieć swój udział w poprawie jakości podróżowania koleją w regionie – powiedział Tomasz Prejs, prezes Stadler Polska. Wliczając jednostki dostarczone przez Stadlera w 2008 roku, w parku taborowym Kolei Mazowieckich jest 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt produkcji Stadlera. Wszystkie pojazdy zostały wyprodukowane w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach.