Partnerzy serwisu:
Biznes

Fidyt: Transport biomasy koleją jest w interesie elektrowni

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo

Data publikacji:
26-07-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Wojciech Śmiech

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Fidyt: Transport biomasy koleją jest w interesie elektrowni
Nagła popularność biomasy zaskoczyła. Elektrownie, korzystając z koniunktury, budują bloki energetyczne do spalania tego paliwa, jednak ciągle rosnący popyt powoduje problemy transportowe. Najszybciej i najtaniej byłoby przewozić biomasę koleją, ale sieć kolejowa omija elektrownie. O problemach, korzyściach i perspektywach transportu biomasy koleją rozmawiamy z Dariuszem Fidytem, zastępcą dyrektora Biura Handlowego Rynku Hutniczego i Paliw Stałych w PKP Cargo.

Wojciech Śmiech, "Rynek Kolejowy": W ubiegłym roku przewozy biomasy w Polsce wzrosły o ok. 80%. UTK szacuje, że w tym roku kolej ma przewieźć trzy razy więcej. Skąd ta popularność biomasy?

Dariusz Fidyt, zastępca dyrektora Biura Handlowego Rynku Hutniczego i Paliw Stałych w PKP Cargo: Popularność biomasy bierze się stąd, że jest ona bardzo dobrym zamiennikiem dla węgla kamiennego w energetyce. Przyczynia się przede wszystkim do redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Obowiązujące obecnie prawo gwarantuje elektrowniom pomoc publiczną za spalanie biomasy. Ta pomoc jest bardzo atrakcyjna, w związku z czym elektrownie bardzo chętnie spalają biomasę i, sprowadzając ją, sięgają nawet poza obszar Polski. To jest podyktowane tym, że obecnie polskie rolnictwo i leśnictwo nie jest w stanie wygenerować wystarczającej ilości biomasy na potrzeby energetyki. Aczkolwiek nowa ustawa, o której mowa od początku tego roku, a której kolejny projekt niedawno się pojawił, może dokonać w tym zakresie rewolucyjnych zmian.

Na czym te zmiany polegają?

Zmiany polegają na tym, że tak jak obecnie za współspalanie, czyli spalanie węgla i biomasy jednocześnie w tym samym kotle, elektrownie otrzymują dopłatę, która ma przelicznik 1,0, to pierwszy projekt nowelizacji tej ustawy, który się pojawił w marcu tego roku, zakładał, że ten współczynnik dla współspalania będzie wynosił 0,7, czyli około jedną trzecią mniej. Natomiast ostatni projekt ustala ten współczynnik już jedynie na poziomie 0,3. W tej sytuacji niektóre elektrownie już deklarują, że współspalanie przestaje je interesować. Można zatem założyć, że w segmencie współspalania biomasy z węglem nie będzie takiego wsparcia państwa, jak do tej pory. W związku z tym wszelkie plany, jakie robiły elektrownie, a także plany spedytorów i przewoźników w zakresie przewozu biomasy będą musiały ulec zmianom.

Czyli można powiedzieć, że prognozy dotyczące tempa rozwoju rynku przewozów biomasy koleją, które przedstawił choćby Urząd Transportu Kolejowego, już w tym momencie są nieaktualne?

Prawdopodobnie tak. Nie ma chyba takiej osoby w Polsce, która mogłaby dać głowę za to, ponieważ nawet najbardziej zainteresowani nie chcą nic mówić na ten temat. Elektrownie, do momentu kiedy nie pojawi się coś w formie obowiązującego  dokumentu, nie będą zabierały na ten temat głosu, ponieważ mają już swoje doświadczenie w tych sprawach. Jeżeli coś może się tak radykalnie zmienić, jak współczynnik dopłat dla współspalania, to nie wiadomo, jak to się skończy. Kolejny problem dotyczy tego, że nie wiadomo, czy i jakie zmiany zostaną wprowadzone w rozporządzeniu dotyczącym spalania drewna. To też jest teraz gorący temat, ponieważ w Polsce spalano drewno niepełnowartościowe, które nie było wykorzystywane np. do wyrobu mebli czy też innych produktów. Ale zmiany w rozporządzeniu mogą doprowadzić tego, że takie drewno nie będzie mogło być spalane w elektrowniach. W związku z tym mogą się pojawić problemy ze sprowadzaniem drewna spoza Polski. A zatem zmiany są dość dynamiczne.

O roli biomasy dla energetyki można przeczytać tutaj.


To tylko fragment artykułu. Całość w najnowszym numerze „Rynku Kolejowego” 8-9/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy numer Miesięcznika Rynek Kolejowy już w Empikach!

Biznes

Nowy numer Miesięcznika Rynek Kolejowy już w Empikach!

Jakub Madrjas 02 listopada 2023

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Nowy Rynek Kolejowy 12/2020 już dostępny. Czytaj za darmo!

Tabor i technika

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Rynek Kolejowy 08 lipca 2020

Zobacz również:

Nowy numer Miesięcznika Rynek Kolejowy już w Empikach!

Biznes

Nowy numer Miesięcznika Rynek Kolejowy już w Empikach!

Jakub Madrjas 02 listopada 2023

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Nowy Rynek Kolejowy 12/2020 już dostępny. Czytaj za darmo!

Tabor i technika

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Rynek Kolejowy 08 lipca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5