Aby uruchomić połączenia sezonowe, PKP Intercity na okres letni pozbawiło pasażerów kursujących między Warszawą a Łodzią kilku pociągów. Warunki podróży w tych co pozostały są trudne do zniesienia.
Na fatalne warunki przejazdu pomiędzy miastami Stowarzyszenie Bezpieczna i Przyjazna Kolej poskarżyło się Urzędowi Transportu Kolejowego i PKP Intercity zaraz po rozpoczęciu wakacji. Jak zaznacza stowarzyszenie, od początku było wiadomo, że likwidacja w czasie sezonu letniego porannego TLK Słonimski z Łodzi do Warszawy, liczącego 10 wagonów, przyniesie fatalne skutki. Jeśli dodamy do tego skasowanie na okres letni TLK Słonimski i TLK Rubinstein odjeżdżających po południu w odwrotnym kierunku, to można spodziewać się, że frekwencja dosłownie rozsadzi istniejące pociągi. Na domiar złego część z nich kursuje w dłuższych relacjach, np. z Warszawy do Wrocławia, co sprawia, że bilety w tej relacji są trudno dostępne, a wejście do nich z biletem bez gwarancji miejsca, wcale nie jest pewne.
Na kłopoty liczenie pasażerówTymczasem, dopiero kilkanaście dni po zgłoszeniu fatalnych warunków podróży w pociągach, z których część pozbawiona jest w ogóle klimatyzacji, a część notorycznie się spóźnia (tak jak TLK Pobrzeże, w karkołomnej relacji Kołobrzeg – Gdańsk – Warszawa – Łódź – Wrocław), na problem zareagowało PKP Intercity. W sposób, dodajmy, specyficzny.
– Mając na względzie dobro pasażerów i biorąc pod uwagę możliwości techniczne przewoźnika, PKP Intercity zdecydowało o wprowadzeniu liczenia podróżnych w składach kursujących w godzinach porannych i popołudniowych, co pozwoli na dokładniejsze zwymiarowanie oferty przeznaczonej dla podróżnych, odbywających regularne podróże na trasie Warszawa – Łódź – Warszawa. Uzyskanie tych danych będzie stanowiło podstawę do dalszej analizy dla przewoźnika – zakomunikowało biuro prasowe przewoźnika. Do 19 lipca oferta na linii Łódź – Warszawa nie uległa jednak zmianie. Nie należy się też tego spodziewać, ponieważ spółka nie posiada rezerwowych wagonów, by „wskrzesić” pociągi kursujące poza sezonem. Wagony z nich kursują w pociągach wakacyjnych.
UTK widzi problem w wysokiej temperaturze
Nad sprawą pochylił się też Urząd Transportu Kolejowego. Rzecznik urzędu Tomasz Frankowski przyznaje, że sprawa jest znana.
– W ostatnim czasie, poza pismem Stowarzyszenia Bezpieczna i Przyjazna Kolej, otrzymaliśmy kilka skarg pasażerów dotyczących warunków podróżowania w trakcie upałów. Każde zgłoszenie które wpływa do UTK jest weryfikowane i na każde reagujemy. Przeprowadzane są niezapowiedziane kontrole pociągów – napisał Tomasz Frankowski i przypomina o obowiązkach przewoźników względem podróżnych, skupiając się jednak bardziej na problemie zaduchu w składach, a nie na ich przepełnieniu.
– Brak odpowiedniego przygotowania pociągów do drogi w upalne dni może być oceniane jako stosowanie bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym – stwierdza Ignacy Góra, prezes UTK.
Pomimo zapowiedzianego liczenia przez PKP Intercity pasażerów i zapowiedzi „niezapowiedzianych kontroli” przez UTK, do 19 lipca warunki przewozu pasażerów nie zmieniły się. Lipcowe dni, z uwagi na gorszą pogodę, przyniosły jednak chwile wytchnienia w składach TLK, pozbawionych klimatyzacji.
Dodatkowe informacje PKP IntercityPo publikacji artykułu otrzymaliśmy dodatkowe informacje od spółki PKP Intercity. Publikujemy je poniżej:
W ramach obowiązującej obecnie korekty rocznego rozkładu jazdy pociągów PKP Intercity na trasie łączącej Warszawę z Łodzią obecnie podróżni mogą skorzystać z 9 pociągów w godzinach porannych, pełniących funkcję dowozową do Warszawy. W kierunku powrotnym zaś, w popołudniowym szczycie przewozowym, z Warszawy do Łodzi kursuje 7 pociągów. PKP Intercity pozostaje w bieżącym kontakcie z przedstawicielem Stowarzyszenia Bezpieczna i Przyjazna Kolej. Do tej pory, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym pasażerów podróżujących regularnie na trasie Łódź – Warszawa – Łódź, w obecnie trwającym rozkładzie jazdy (obowiązującym do 31 sierpnia br.) PKP Intercity zdecydowało o wprowadzeniu poniższych zmian, które pozwoliły na zwiększenie liczby miejsc w pociągach w obowiązującej ofercie:
od 4 lipca br.:
- zwiększenie liczby wagonów do 12 w zestawieniach pociągów kategorii TLK Jagna i Delfin w obu kierunkach z codziennym terminem obowiązywania;
- w dni robocze pociąg kategorii InterCity nr 1904/5 Prząśniczka kursuje w zestawieniu połączonych dwóch pociągów Flirt3;
od 8 lipca br.:
- zwiększenie liczby wagonów do 11 w zestawieniu pociągu TLK 68104 Pobrzeże oraz TLK 86104 Pobrzeże (tzn. w obu kierunkach) z codziennym terminem obowiązywania.
Ponadto PKP Intercity przeanalizowała inne rozwiązania. Wydłużenie składu IC Dąbrowska relacji Wrocław – Warszawa obsługiwanego dwoma jednostkami ED161 PesaDart spowodowałoby brak technicznych możliwości bezpiecznego wsiadania i wysiadania podróżnych na stacji Łódź Dąbrowa, ze względu na to, że cała dodatkowa jednostka zatrzymywałaby się poza krawędzią peronową na wskazanym przystanku. W związku z powyższym nie zdecydowaliśmy się na wprowadzenie tego rozwiązania.