Austriacy, Włosi, Szwajcarzy i Hiszpanie doskonale wiedzą, że wąskotorowe koleje nie są tylko weekendową atrakcją i że mogą pełnić ważną rolę w systemach transportowych. Stadler pokazuje zaprezentowanym w Berlinie Fartem, że wąskotorówki mogą być superkomfortowe.
Fart (to skrót od zamawiającego - Ferrovie Autolinee Regionali Ticinesi) zaprezentowany na InnoTrans w Berlinie przygotowano do kursowania na torach o szerokości 1000 mm, z maksymalną prędkością 60 km/h. Jak zapewnia producent, którym jest szwajcarski Stadler, może osiągnąć prędkość większą – nawet 90 km/h, ale na pewno nie będzie jej wykorzystywał na niezwykle pięknej, widowiskowej, ale krętej, przecinającej Alpy linii z Domodossoli we Włoszech do Locarno w Szwajcarii.
W Berlinie zaprezentowano pojazdy trójczłonowe, ale do operatora z Ticino dostarczane będą także (w tym i przyszłym roku) ezety dwu- i czteroczłonowe. Łącznie będzie ich osiem. Zamawiający skorzystał z dofinansowania szwajcarskiego rządu, które przeznaczone jest na zwiększanie dostępności środków transportu. W związku z tym w pierwszym i trzecim członie (tam, gdzie znajdują się kabiny maszynistów) pojazdy są częściowo niskopodłogowe.
Pojazd, o szerokości pudła 2650 mm, jest niezwykle komfortowy. W drugiej klasie są miejsca w układzie 2 + 2, ale nie oznacza to, że jest w nich ciasno. Fotele są wygodne, jest bardzo czytelny system informacji pasażerskiej, są stoliki pod oknami (one same są bardzo duże), bardzo przyjemne oświetlenie, a jakość wykończenia tego wszystkiego jest perfekcyjna. Czuć od razu, że jesteśmy w kolejowym odpowiedniku Mercedesa.
W klasie 1 foteli jest mniej (układ 2 +1), są one jeszcze wygodniejsze i rozsuwane, wyposażone w indywidualne oświetlenie i większe stoliki, jest wykładzina. Stadler zapewnia o wydajnym ogrzewaniu i wentylacji, a także o tym, że pociąg poradzi sobie nawet w głębokich zaspach na trudnej trasie.
Ciekawostką jest przestrzeń w jednym z członów sterowniczych. Tuż za kabiną maszynisty zorganizowano bardzo ciekawą przestrzeń „klubową”. Na pewno docenią to turyści, którzy chętnie korzystają z pociągów na trasie przez szwajcarsko-włoskie Alpy. Dodajmy, że na niskiej podłodze znajduje się również w pełni dostępna toaleta, są stelaże na narty, rowery i sporo stelaży na większy bagaż w przedsionkach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.