Nowy przewoźnik KDP, Evolyn, już oficjalnie zapowiedział uruchomienie pociągów Londyn – Paryż. Połączenia mają rozpocząć się w roku 2025. Firma prowadzi z Alstomem rozmowy w sprawie zawarcia umowy na dostawę niezbędnego taboru.
Dostępnych szczegółów na temat rozkładu jazdy Evolyn jest na razie niewiele. Wiadomo, że do pociągu będzie można wsiąść tylko w Paryżu lub Londynie. Składy przewoźnika mają nie zatrzymywać się między dworcami: Nord w Paryżu i St Pancras International w Londynie. Evolyn nie planuje na razie obsługi innych tras.
Miliardowe inwestycje
Wcześniejsze,
nieoficjalne informacje na temat taboru potwierdzają się. Pierwsza linia Evolyn ma być obsługiwana fabrycznie nowymi zespołami trakcyjnymi dużych prędkości z
rodziny Alstom Avelia. Według przewoźnika umowa na ich dostawę ma objąć 12 egzemplarzy z prawem opcji na 4 kolejne. Część z nich – według założeń przewoźnika – ma być dostarczona w roku 2025, część – o rok później. Wtedy też wejdzie w życie docelowy rozkład jazdy.
Choć spółka Evolyn sugerowała, że umowę już zawarto, Alstom w opublikowanym sprostowaniu służy emocje. Jak podaje producent, dojdzie do tego dopiero, gdy potencjalnemu nabywcy uda się ostatecznie zapewnić finansowanie zakupu. Na razie Alstom i Evolyn łączy jedynie wstępne porozumienie dotyczące prac przygotowawczych do budowy jednostek. Jeśli dojdzie do zawarcia ostatecznego kontraktu, prace te pozwolą przyspieszyć dostawę pojazdów.
Prace nad wprowadzeniem nowego przewoźnika do Eurotunelu rozpoczęły się przed trzema laty. Przewidywana całkowita wartość inwestycji w przygotowania to około miliarda funtów. Trwają szczegółowe negocjacje w sprawie dostępu do infrastruktury. Problemem może być, między innymi, przepustowość stacji końcowych – możliwości pod tym względem ograniczył dodatkowo Brexit (wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej oraz opuszczenie Strefy Schengen wymusiło przeprowadzanie kontroli celno-paszportowych przed wejściem do pociągu).
Nowa „zielona alternatywa”
Głównym inwestorem jest hiszpańska rodzina Cosmen, udziałowcy grupy transportowej Mobico (niewłączonej jednak w przedsięwzięcie bezpośrednio). Wsparcia kapitałowego udzieliły też podmioty francuskie i brytyjskie z branży transportowej oraz finansowej, a także globalne fundusze inwestycyjne, których tożsamości Cosmenowie jednak nie ujawniają. Według samej spółki Evolyn jej struktura własnościowa w najbliższym czasie może jeszcze się zmienić.
Przedstawiciele nowego przewoźnika pokładają duże nadzieje w proekologicznych trendach w transporcie. – Wiemy, że rządy Zjednoczonego Królestwa oraz Francji chętnie powitają inicjatywę, która zapewni obywatelom tych państw nowe możliwości poruszania się między Wielką Brytanią a Europą kontynentalną. „Zielona” alternatywa [dla połączeń lotniczych] przyczyni się również do dekarbonizacji – mówi prezes Evolyn Jorge Cosmen. Zadowolenie z zapowiedzi wejścia nowego przewoźnika na rynek wyrażają też przedstawiciele HS1 – zarządcy linii łączącej Eurotunel z Londynem.
Podobne deklaracje złożył też prezes zarządcy samego tunelu (francuskiej spółki państwowej Getlink) Yann Leriche. – Ogłoszenie przez Evolyn swoich zamiarów potwierdza ekonomiczną i techniczną atrakcyjność warunków dostępu do infrastruktury Eurotunelu oraz ogromny potencjał wzrostu przewozów dużych prędkości – podkreślił. Parametry linii pod Kanałem La Manche oraz odcinków dostępowych do tunelu pozwalają na przewóz ok. 20 mln pasażerów rocznie. Obecnie możliwości te są wykorzystywane zaledwie w połowie.
Eurostar wciąż w tarapatach
Od czasu otwarcia tunelu między Wielką Brytanią a Francją w 1994 r. jedynym wykorzystującym go przewoźnikiem kolejowym jest Eurostar. Spółka ma za sobą kilka trudnych lat. Operator ucierpiał zarówno na skutek pandemii COVID-19, jak i wzrostu cen energii, problemów kadrowych oraz wspomnianego Brexitu. Choć Eurostar usiłuje walczyć o pasażerów tańszymi biletami,
problemy z rentownością firmy utrzymują się.
Monopol Eurostar jest krytykowany przez zwolenników konkurencji na torach. – To państwowy operator, służący bogatym. Inni przewoźnicy zasługują na uczciwą szansę, by mogli obsługiwać połączenia lepiej. Należy obniżyć bariery wejścia na rynek, tak by dotychczasowi monopoliści stanęli w obliczu wyzwań rzucanych przez konkurencję. Skorzystają na tym zarówno pasażerowie (zwłaszcza w relacjach międzynarodowych), jak i środowisko – twierdził w ubiegłym roku
sekretarz generalny stowarzyszenia niezależnych pasażerskich przewoźników kolejowych AllRail.EU Nick Brooks. Organizacja wzywa brytyjskie oraz unijne rządy i regulatorów rynku do otwarcia rynku pasażerskich przewozów dużych prędkości przez Eurotunel. Wejście na rynek Evolyn będzie oznaczało przynajmniej częściową realizację tego postulatu.