Koleje Ukraińskie wydłużą tor o rozstawie szyn 1435 mm ze stacji Czop, zlokalizowanej przy granicy z Węgrami i Słowacją, do stacji Mukaczewo.
Decyzja o realizacji inwestycji została podjęta 14 kwietnia. Ukraiński rząd poparł przekazanie środków budżetowych na ten cel. Poinformował o tym pełniący obowiązki prezesa Ukrzaliznyci Iwan Jurik.
– Użhorod stanie się dużym węzłem kolejowym, z którego będzie można bezpośrednio pojechać na Węgry i Słowację. Odprawa celna będzie miała miejsce już na stacji w Użhorodzie. Podróż koleją będzie najłatwiejszym sposobem przekraczania granicy, bez potrzeby stania w korkach do przejścia granicznego – powiedział Jurik. Duża stacja w sporym ukraińskim mieście ma być też przygotowana do obsługi pasażerów, którzy na międzynarodowy pociąg przyjadą z odleglejszych rejonów Ukrainy.
Jurik przypomniał, że od stacji Czop prawie do samego Użhorodu istniał już splot torowy z szynami o rozstawie 1435 mm. Ale w końcu lat 90., z uwagi na zły stan, został rozebrany. Do sierpnia tego ma powstać studium wykonalności dla nowego toru. W przyszłym roku będzie on projektowany, jest szansa, że roboty budowlane zaczną się w 2022 roku.
Przed ograniczeniami pandemicznymi na ukraińskie Zakarpacie kursowały już pociągi po torze 1435 mm do Mukaczewa, gdzie taki tor jest. Koleje Słowackie (ZSSK) w porozumieniu z Ukraińcami uruchamiały pociąg Koszyce – Czop – Mukaczewo, a Koleje Węgierskie (MAV)
grupę wagonów z Mukaczewa przez Czop do Budapesztu.