Podczas dzisiejszych obrad Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym poznaliśmy zarys planów dotyczących obchodów Europejskiego Roku Kolei. Najważniejszym konkretem jest na razie... uruchomienie specjalnego pociągu, który przez miesiąc będzie jeździł po Europejskiej sieci transportowej TEN-T.
Kierowany przez Paulinę Matysiak Parlamentarny Zespół ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym dzisiejsze (25 stycznia) posiedzenie przeznaczył na omówienie kwestii związanych z
Europejskim Rokiem Kolei (i związanych z nim działań na rzecz walki z wykluczeniem transportowym). Dzięki temu okazję do przedstawienia przygotowań i planowanych inicjatyw mieli m. in. przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Ministerstwa Infrastruktury, UTK i przewoźników kolejowych.
Komisja Europejska przyjrzy się efektywności wydawania pieniędzy
Europoseł Bogusław Liberadzki, członek Komisji Transportu i Turystyki powiedział, że zarówno Parlament Europejski, jak i Komisja Europejska oczekuje uruchomienia nowych działań. Na pierwszym miejscu wymienił rozliczenie efektów perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Do tego europarlament będzie głosować w kwietniu nad
przygotowywanym od kilku lat pakietem praw pasażerów w transporcie kolejowym. – Chcielibyśmy żeby kolej towarowa zaczęła funkcjonować jak swój największy konkurent - transport samochodowy, a pasażerska – jak transport lotniczy – stwierdził obrazowo
Były minister przypomniał o nadchodzącej nowej perspektywie unijnej, Europejskiego Instrumentu Odbudowy i Zielonym Ładzie - instrumentach, które mają umożliwić realną zmianę w funkcjonowaniu transportu. Jak podkreślił, w nowej perspektywie ważne będą kryteria liczby beneficjentów projektów. – Żebyśmy nie robili jednej super linii kolejowej, ale więcej linii doprowadzili do przyzwoitych standardów – podsumował.
Najważniejszym konkretem - pociąg po Europie
Jeśli chodzi o już zaplanowane działania, to wymienionym przez uczestników konkretnym planem jest uruchomienie pociągu specjalnego, który będzie jeździł po transeuropejskiej sieci TEN-T od połowy czerwca do połowy lipca. Wstępnie wiadomo, że wyruszy z Lizbony, a zakończy podróż w Splicie. W Polsce odwiedzi Warszawę. - Idea jest taka, żeby podczas specjalnego przejazdu zaprosić szerokie grono odbiorców kolei, dziennikarzy i blogerów. Chcemy pokazać jak najwięcej efektów modernizacji taboru - powiedział Marcin Skłodowski z PKP Intercity.
Oczywiście to nie jedyne działania. Zarówno PKP Intercity i cała grupa PKP SA, jak inni przewoźnicy planują szereg akcji promocyjnych i marketingowych. Członek zarządu PKP SA Rafał Zgorzelski wymienił tu na przykład konkursy fotograficzne. Możliwość przeprowadzenia głębszych działań, jak np. obniżenia stawek dostępu, wykluczył Jakub Kapturzak z Ministerstwa Infrastruktury. Podkreślił jednak, że
dzięki nowej umowie z PKP Intercity przewoźnik zwiększy liczbę obsługiwanych linii kolejowych, co przyczyni się do walki z wykluczeniem transportowym. Również Urząd Transportu Kolejowego planuje "liczne konferencje, spotkania, debaty , warsztaty i konkursy edukacyjne". Katalog nie jest zamknięty - na stronie urzędu
można zgłaszać pomysły inicjatyw.
Choć akcje edukacyjne, promocyjne i marketingowe są bez wątpienia cenne, to wciąż są to wyłącznie działania miękkie, które nie mogą przynieść długotrwałych zmian. Do takich można też zaliczyć uruchomienie pociągu specjalnego przez Europę. Warto zresztą przypomnieć, że podobny międzynarodowy pociąg (intermodalny), tzw. „Pociąg Noego”
wyjechał na tory niewiele ponad dwa lata temu, a dziś mało kto o nim pamięta. Miejmy nadzieję, że to dopiero początek przygotowań, i o konkretnych zmianach dla sektora (szczególnie na poziomie Komisji Europejskiej) dopiero usłyszymy, a uruchomienie jednego pociągu nie jest szczytem ambicji sektora. Trzeba się jednak spieszyć, bo za nami już 7% roku.