Europejska Federacja Rowerzystów (ECF) wzięła na tapet dostępność pociągów dla przejazdów z jednośladem. Zestawiono ze sobą różnych przewoźników na różnych trasach, w różnych państwach.
Brano pod uwagę dostępność pociągów, uwzględniając kilka kryteriów. W pierwszej kolejności uwzględniono podaż miejsc na rowery w siatce połączeń danego przewoźnika, koszt przewozu rowerów, dostępność usługi za pośrednictwem internetu (i łatwość zakupu biletu na jednoślad), a także informacje na temat przewozu rowerów dostępne dla turystów z innych państw. Dodatkowe plusy można było uzyskać za prowadzenie wypożyczalni rowerowych w obiektach dworcowych lub przy nich.
Najwyżej oceniono możliwość przewiezienia rowerów pociągami, które kursują między Berlinem a Amsterdamem. Obsługuje je niemiecko-holenderska spółka DB-NS. Usługa ta jest droga, a mimo to w rankingu wygrała. Podobnie wysoko oceniono warunki przewozu rowerów w Szwajcarii (drugie miejsce), gdzie powyżej dziesięciu miejsc dla rowerów jest w prawie każdym pociągu. SBB nie przeszkodziło zdobyć miejsca na podium nawet to, że, ponownie – przewóz rowerów w Szwajcarii jest bardzo drogi i wymaga zakupu rowerowego biletu całodniowego. Trzecie miejsce zajęli Belgowie z SNCB, czwarte, bardzo wysokie, Węgrzy z MAV. Na piątym miejscu jest DB, na dziewiątym Koleje Czeskie, które w ostatnich latach robią bardzo dużo dla rowerzystów (stosunkowo tanie bilety na przewóz jednośladów, nowy tabor przystosowany do ich potrzeb, a także liczne i dobrze działające wypożyczalnie rowerów).
PKP Intercity uplasowało się na 31 pozycji, czyli w środku stawki. Przed nami są wspomniani Węgrzy i Czesi, ale też Słowacy czy Koleje Chorwackie. Spośród operatorów dalekobieżnych, których właścicielem jest państwo, gorzej od PKP Intercity wypadły tylko Koleje Rumuńskie, Koleje Litewskie oraz Koleje Szwedzkie (zakaz przewozu rowerów w stanie rozłożonym w wielu pociągach).
Warto jednak zaznaczyć, że PKP Intercity prowadzi inwestycje, które mają przybliżyć kolej rowerzystom. Wagony Combo, choć nie są idealne, umożliwią przewóz rowerów w większej liczbie pociągów, planowana jest też modernizacja
bardzo pojemnych wagonów 609A. W raporcie ECF nie wzięto też pod uwagę tego, że rower można w Polsce wypożyczyć z systemów miejskich wypożyczalni niemal w każdym większym mieście.
Link do raportu ECF znajduje się tutaj.