Zdaniem Chrisa Engelsmana, współzałożyciela holenderskiego przewoźnika, w przypadku wsparcia ze strony Komisji Europejskiej w 2025 lub 2026 roku mogłyby ruszyć połączenia z Brukseli do Barcelony. Jak deklaruje przewoźnik na swojej stronie internetowej, w obszarze jego zainteresowań w kontekście dalszego rozwoju sieci połączeń znajduje się również Półwysep Skandynawski.Welcome to very first @EuropeanSlpr service from Berlin to Brussels! Super excited of this newcomer to the night train business 🇩🇪🌙🇧🇪 pic.twitter.com/JdQuSxKUuv
— Simply Railway (@Simply_Railway) May 25, 2023
Jak widać, marzenia się spełniają, co być może nie byłoby możliwe, gdyby nie ogólnoeuropejski trend renesansu połączeń nocnych, który zainicjowały austriackie koleje państwowe ÖBB, rozwijające sieć pod marką Nightjet, na którą sukcesywnie trafiać będzie także nowy tabor, zamówiony specjalnie w tym celu. Sukcesy na tym polu osiągnął także w ostatnich latach RegioJet, który po latach oferowania połączeń nocnych z Pragi do Koszyc postanowił uruchomić także sezonowe połączenia z Pragi na Chorwację, które okazały się rynkowym strzałem w dziesiątkę (w tym roku wyruszą latem na trasy po raz czwarty). Niestety trend jak dotąd omija szerokim łukiem polski rynek kolejowy, choć zaczyna w ostatnim czasie pojawiać się w debacie publicznej. – Zdecydowałem, że jeśli chcę to zrobić, powinno to nastąpić teraz, ponieważ nocne pociągi są w centrum uwagi wszystkich – mówił Elmer von Buuren.#europeansleeper #nighttrain
— lzr_2000 (@lzr5619) May 25, 2023
die erste Nachtzug zwischen Berlin und Bruxelles pic.twitter.com/SeOlWE4947
Współzałożyciel European Sleeper zastrzega jednak, że realizacja tego rodzaju biznesu jest obecnie bardzo trudna. Niełatwe jest chociażby planowanie rozkładu jazdy, ponieważ wymaga współpracy z różnymi zarządcami infrastruktury, którzy w dodatku często prowadzą w nocy prace utrzymaniowe na liniach kolejowych. Zdaniem Elmera von Buurena problemem jest także finansowanie projektu, ponieważ postrzegany jest przez sektor finansowy jako ryzykowny, dlatego gwarancje publiczne, przyznane np. na okres dekady, mogłyby zmienić ten stan rzeczy.Since it’s a week of firsts, might as well launch our own beer 😉
— European Sleeper (@EuropeanSlpr) May 25, 2023
We need one more pitstop in Brussels tomorrow, and then you’ll be able to enjoy our very own GOOOOOD Weizen beer. Cheers! 🍻#europeansleeper #thegoodnighttrain #connectingeuropebynight pic.twitter.com/xAU4NRP4Gg