Partnerzy serwisu:
Świat

European Sleeper uruchomił połączenia z Brukseli do Berlina

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/European Sleeper

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
European Sleeper uruchomił połączenia z Brukseli do Berlina
fot. European Sleeper
Holenderski start-up European Sleeper uruchomił nocne połączenia kolejowe z Berlina do Brukseli przez Amsterdam, Rotterdam i Antwerpię. Trzy pary pociągów tygodniowo pojadą do Brukseli w poniedziałki, środy i piątki, zaś w przeciwnym kierunku w niedziele, wtorki i czwartki. W pociągach znajdują się wagony przedziałowe z 6-osobowymi przedziałami, zarówno z miejscami siedzącymi, jak i leżącymi (czyli kuszetki), a także komfortowe wagony sypialne. Przewoźnik przymierza się do uruchomienia w przyszłości pociągu z Brukseli do Barcelony.

Pierwszy pociąg z Brukseli wyruszył w czwartek. Pociągi mają odjeżdżać w kierunku Berlina o 19:22, by dotrzeć do Berlina o 6:48. Z kolei z Berlina do Brukseli odjazdy będą następować o 22:56, by dotrzeć do stacji docelowej o 9:27. Między Brukselą a Berlinem pociągi zatrzymają się w Antwerpii, Roosendaalu, Rotterdamie, Hadze, Amsterdamie, Amersfoorcie, Deventer i Bad Bentheim. Co warto zaznaczyć, w przygranicznym Bad Bentheim ma miejsce jedyny postój w Niemczech. W przeciwnym kierunku przejazd nastąpi bez zatrzymania w przypadku Amersfoort i Hagi we wczesnych godzinach porannych. Sprzedaż biletów ruszyła już 20 lutego, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego”. W pociągach możliwy będzie przewóz rowerów.

Zdaniem Chrisa Engelsmana, współzałożyciela holenderskiego przewoźnika, w przypadku wsparcia ze strony Komisji Europejskiej w 2025 lub 2026 roku mogłyby ruszyć połączenia z Brukseli do Barcelony. Jak deklaruje przewoźnik na swojej stronie internetowej, w obszarze jego zainteresowań w kontekście dalszego rozwoju sieci połączeń znajduje się również Półwysep Skandynawski.

European Sleeper uruchomił działalność operacyjną, gromadząc fundusze w ramach crowdfundingu. W maju 2021 udało się zebrać 500 tys. euro kapitału dzięki 350 inwestorom, zarówno europejskim, jak i spoza Starego Kontynentu. Natomiast w kolejnym roku holenderski start-up zgromadził już 2 mln euro, a w projekt zaangażowało się kolejnych 1400 inwestorów. Założycielami spółki są wspomniany wcześniej Chris Engelman, związany wcześniej z Noord West Express, oraz Elmer van Buuren z Train2EU, który - jak wspominał w wypowiedziach dla mediów - marzył o założeniu własnego przewoźnika od 20 lat, a warto dodać, że zaczynał karierę w branży jako… ochroniarz (w późniejszym czasie zajmował się zarządzaniem ruchem kolejowym, a następnie działalnością consultingową).
Jak widać, marzenia się spełniają, co być może nie byłoby możliwe, gdyby nie ogólnoeuropejski trend renesansu połączeń nocnych, który zainicjowały austriackie koleje państwowe ÖBB, rozwijające sieć pod marką Nightjet, na którą sukcesywnie trafiać będzie także nowy tabor, zamówiony specjalnie w tym celu. Sukcesy na tym polu osiągnął także w ostatnich latach RegioJet, który po latach oferowania połączeń nocnych z Pragi do Koszyc postanowił uruchomić także sezonowe połączenia z Pragi na Chorwację, które okazały się rynkowym strzałem w dziesiątkę (w tym roku wyruszą latem na trasy po raz czwarty). Niestety trend jak dotąd omija szerokim łukiem polski rynek kolejowy, choć zaczyna w ostatnim czasie pojawiać się w debacie publicznej. – Zdecydowałem, że jeśli chcę to zrobić, powinno to nastąpić teraz, ponieważ nocne pociągi są w centrum uwagi wszystkich – mówił Elmer von Buuren.
Współzałożyciel European Sleeper zastrzega jednak, że realizacja tego rodzaju biznesu jest obecnie bardzo trudna. Niełatwe jest chociażby planowanie rozkładu jazdy, ponieważ wymaga współpracy z różnymi zarządcami infrastruktury, którzy w dodatku często prowadzą w nocy prace utrzymaniowe na liniach kolejowych. Zdaniem Elmera von Buurena problemem jest także finansowanie projektu, ponieważ postrzegany jest przez sektor finansowy jako ryzykowny, dlatego gwarancje publiczne, przyznane np. na okres dekady, mogłyby zmienić ten stan rzeczy.

Sprawdziliśmy, jak przedstawiają się ceny połączeń w najbliższym czasie. Bilety za przejazd w pełnej relacji w przypadku najbliższego połączenia kosztują obecnie 129 euro, zarówno na miejsce siedzące w 6-osobowym przedziale, jak i miejsce leżące w kuszetce. Natomiast w przypadku kolejnych połączeń możliwy jest przejazd np. za 89 euro w 6-osobowym przedziale, 119 euro w 6-osobowej kuszetce oraz 139 euro w 3-osobowym przedziale sypialnym z łazienką i wliczonym w cenę biletu śniadaniem.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Śpisz w pociągu i... zarabiasz. Czy to praca marzeń?

Pasażer

Śpisz w pociągu i... zarabiasz. Czy to praca marzeń?

Mikołaj Kobryński 24 maja 2023

Nowy pociąg Warszawa - Kijów nie będzie dotowany

Prawo i polityka

Finlandia: VR kupują piętrowe wagony sypialne i autokuszetki

Tabor i technika

Nowe prywatne pociągi nocne w Niemczech i Szwajcarii

Pasażer

Zobacz również:

Śpisz w pociągu i... zarabiasz. Czy to praca marzeń?

Pasażer

Śpisz w pociągu i... zarabiasz. Czy to praca marzeń?

Mikołaj Kobryński 24 maja 2023

Nowy pociąg Warszawa - Kijów nie będzie dotowany

Prawo i polityka

Finlandia: VR kupują piętrowe wagony sypialne i autokuszetki

Tabor i technika

Nowe prywatne pociągi nocne w Niemczech i Szwajcarii

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5