Lokomotywa EURO9000 firmy Stadler z nowej generacji 6-osiowych lokomotyw hybrydowych z uzyskały homologację typu niezbędną do eksploatacji w Holandii i Belgii. Homologacja ta rozszerza zakres zastosowania tych elektrowozów, które są już dopuszczone do ruchu w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. We Włoszech homologacja ta ma zostać przyznana w roku 2024.
Jak informuje Stadler, EURO9000 to lokomotywa zaprojektowana specjalnie do użytku na trasach międzynarodowych wzdłuż głównych europejskich korytarzy kolejowych. Lokomotywa ta uzyskała już homologacje w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, a obecnie również – zezwolenie na eksploatację w Belgii i Holandii.
Coraz więcej europejskich dopuszczeń
Lokomotywa EURO9000 spełnia techniczne specyfikacje interoperacyjności (TSI) i została zaprojektowana tak, aby można ją było wyposażyć w różne pakiety krajowe. Obejmuje to konwencjonalne systemy automatycznego sterowania pociągiem i ETCS, aby zapewnić płynny ruch kolei pomiędzy poszczególnymi państwami. Podstawowa konfiguracja tego systemu została opracowana dla Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Włoch, Holandii i Belgii, gdzie w ciągu ostatnich dwóch lat z powodzeniem przetestowano dwa prototypy.
Rozwój lokomotywy EURO9000 stanowi odpowiedź na wyzwania kolejowego transportu towarowego, a jej mocniejsza i bardziej wszechstronna konstrukcja oferuje wydajne rozwiązanie dla rosnących wymogów transportu transgranicznego. Lokomotywa EURO9000 od marca 2023 r. może być wprowadzona do eksploatacji w Niemczech i Austrii. 2 listopada otrzymała homologację typu uprawniającą do eksploatacji w Szwajcarii.
– Wyzwania związane z interoperacyjnością europejskich sieci kolejowych i wymagania Unii Europejskiej dotyczące zwiększenia transportu towarowego na kolei zmotywowały nas w firmie Stadler do opracowania jednego z naszych najbardziej innowacyjnych produktów - modelu EURO9000. Podkreśla to nasze zaangażowanie i pionierską rolę w kształtowaniu przyszłości kolejowego transportu towarowego – mówi Iñigo Parra, wiceprezes wykonawczy oddziału hiszpańskiego firmy Stadler.
Najpotężniejsza lokomotywa w Europie
Dzięki mocy 9 MW model EURO9000 jest obecnie najpotężniejszą lokomotywą na rynku europejskim. Umożliwia to jej eksploatację na trasach zelektryfikowanych prądem zmiennym i stałym. Jej modułowa konstrukcja umożliwia również instalację do trzech różnych systemów napędowych (elektrycznego, spalinowego i/lub akumulatorowego) w celu obsługi tych samych pociągów na niezelektryfikowanych odcinkach torów. Silniki wysokoprężne zapewniają również dodatkową moc, gdy lokomotywa porusza się pod siecią trakcyjną prądu stałego o napięciu 3 kV. Lokomotywa EURO9000 jest w stanie poruszać się z dużą prędkością po głównych europejskich korytarzach o ruchu mieszanym i nierzadko umożliwia transport dłuższych i cięższych składów za pomocą jednej lokomotywy.
Firma leasingowa European Loc Pool (ELP) była pierwszym klientem, jeśli chodzi lokomotywę EURO9000. Dotychczas firma nabyła 30 lokomotyw, z których 7 zostało już dostarczonych i jest już w eksploatacji. Alpha Trains zamówiła również niedawno 12 lokomotyw EURO9000, których dostarczenie planowane jest na rok 2025.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.