Lokomotywa EU07A, czyli asynchroniczna wersja EU07 przygotowana przez ZNTK Oleśnica rozpoczęła wczoraj eksploatację nadzorowaną w PKP Intercity. Zgodnie z planem obsługuje pociąg EIC "Fredro" relacji Warszawa - Wrocław - Warszawa.
EU07A rozpoczęła planową obsługę pociągu Express Intercity "Fredro" 12 grudnia. Lokomotywa posiada dopuszczenie do prędkości maksymalnej 160 km/h. Podczas testów osiągała nawet prędkość 192 km/h. Jak się sprawuje w PKP Intercity? - Ze względu na tak krótki czas eksploatacji nie możemy dokonać oceny pracy lokomotywy - mówi rzeczniczka przewoźnika Małgorzata Sitkowska.
- Dajemy tej lokomotywie pół roku, jeżeli się nie sprawdzi, to nie będziemy kontynuować tego projektu - powiedział prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.
Modernizację lokomotywy EU07A dla PKP Intercity przygotował ZNTK Oleśnica – Lokomotywa EU07-495 została kompletnie przebudowana. Stare pozostały jedynie ostoja i ramy wózków – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” naczelnik wydziału obsługi trakcyjnej w PKP Intercity Jacek Napierała. Pozostawienie tych elementów ułatwiło wyważenie lokomotywy. Po wprowadzeniu do eksploatacji przewoźnik zmienił oznaczenie lokomotywy na EU07A-001.
Silniki prądu stałego zostały przezwojone na silniki asynchroniczne prądu przemiennego. Co za tym idzie, zamontowano falowniki FT-1600-3000 firmy Medcom oraz nowoczesną przetwornicę statyczną od firmy Enika. System sterowania i diagnostyki również został wymieniony - na mikroprocesorowy. Zamontowano także nowy układ pneumatyczny skonstruowany przez IPS Tabor, wprowadzono również łożyska toczne. Lokomotywa EU07A posiada hamulec elektrodynamiczny, elektropneumatyczny i możliwość hamowania z rekuperacją.
Wszystkie te zmiany mają zdecydowanie poprawić parametry osiągane przez EU07. I tak, moc znamionowa lokomotywy wzrosła z 2MW do 3,2 MW, a cała lokomotywa została „odchudzona” do 80 ton. Wzrostowi ma ulec wskaźnik gotowości maszyny dzięki redundancji ważnych systemów i przede wszystkim – jej prędkość maksymalna.
Zmiany zaszły również w kabinie maszynisty. Systemy sterowane i zarządzane są za pomocą ekranów dotykowych komputera. Maszynista ma oprócz tego do dyspozycji kamery monitoringu zewnętrznego do obserwacji miejsc trudno widocznych, system zadawania prędkości (tzw. tempomat) i klimatyzację. Zrezygnowano z drzwi od strony maszynisty, natomiast przejście przez lokomotywę pomiędzy kabinami jest proste i dość przestronne
– To udana modernizacja. Jeżeli ktoś wejdzie do lokomotywy i popatrzy na pulpit maszynisty, nie dostrzeże dużych różnic względem nowych lokomotyw zachodnich – zachwalał w rozmowie z "Rynkeim Kolejowym" Jacek Napierała.
Należy wspomnieć także o zmianie wyglądu zewnętrznego lokomotywy – w celu poprawienia widoczności trzy szyby przednie zastąpiono dwiema większymi, a okrągłe reflektory – zestawem LED-ów w niemal prostokątnej obudowie. Zupełną nowością jest diodowy wyświetlacz relacji na czole lokomotywy, zamontowany tuż pod górnym reflektorem.
Nie wiadomo na razie, ile kosztowała modernizacja. A od tego, oraz wyników eksploatacji nadzorowanej, zależy czy PKP Intercity zamówi więcej asynchronicznych „siódemek”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.