Freciarossa (ETR 1000) dla Kolei Włoskich pokazana na tragach Innotrans 2024 szokuje komfortem i jakością wykończenia. To jeden z najciekawszych pojazdów, które mieliśmy okazję oglądać w Berlinie.
ETR 1000 nie jest pojazdem, który produkuje się po raz pierwszy. Szybkie składy zespolone dostarczane były Trenitalii w liczbie 50 sztuk od roku 2015 i stanowią o sile włoskiego systemu KDP. Najpierw produkował je Bombardier w konsorcjum z AnsaldoBredą, a kilka lat temu zamówienie na kolejne pojazdy, których będzie łącznie 37, przejęło Hitachi, po przejęciu projektu od upadającej AnsaldoBredy. Przy okazji doszło do wielu istotnych zmian, głównie wewnątrz pojazdu. Za zewnętrzny wygląd pojazdu odpowiadają mistrzowie z Bertone – tutaj nic się nie zmieniło. ETR1000 jest chwalony za niezawodność.
Wewnątrz zmieniono więc system oświetlenia, postawiono na nową stylistykę wnętrza (w nowej kolorystyce), zastosowano nowe typy foteli, a te w szokująco komfortowej klasie „executive” jeszcze powiększono i umożliwiono ich obrót o 360 stopni (!). Na pokładzie jest wifi, powiększono też stelaże bagażowe, poprawiono dostępność i zwiększono liczbę gniazdek i ładowarek, zmieniono przedział barowy.
W kwestii technicznej: materiały z których zbudowano pojazd w 97,1 % nadają się do recyklingu, co jest wartością niezwykle wysoką. Zastosowano nowe urządzenia sterujące elektrycznością na pokładzie, sam pociąg jest nieco lżejszy niż poprzednia seria, co ma dawać kilka procent oszczędności za zużyciu energii.
Komfort w klasie executive jest szokujący. Są tu tylko po dwa fotele w rzędzie, ich rozmiary bardziej przypominają kanapy. Są regulowane w każdym miejscu, jak zapewnia producent, przestrzeń tego wagonu jest maksymalnie wygłuszona. Z tą arcywygodną przestrzenią bardzo kontrastuje niezwykle mała kabina maszynisty. Z drugiej strony – zaprojektowano ją w taki sposób, by była bardzo ergonomiczna.
Hitachi pokazało w Berlinie pojazd wyłącznie z wagonami najwyższych klas: Executive, Business i Premium (ale nawet wagony w klasie Standard są bardzo wygodne). Wszystkie one mają bardzo wygodne fotele z regulacją, z których część jest osłonięta szklanymi przepierzeniami (w klasie Business), tworząc mikroprzedziały. W wyższych klasach ściany wyłożone są pluszem, jest wykładzina. Na końcach wagonu na ścianach są panele drewnopodobne. Wszystko to wykończone jest z największą starannością o szczegóły, łazienki są niezwykle eleganckie i zbudowane z myślą o długiej esploatacji. Tam gdzie przestrzenie narażone są na częsty kontakt z pasażerami zrezygnowano z plastików na rzecz aluminiowych ścian i profili. Wygląda to świetnie.
Wielką zaletą pojazdu jest jego homologacja na 8 ważnych europejskich korytarzach KDP. Jeżdżą już z resztą z Paryża i Lyonu do Mediolanu, na kilku trasach w Hiszpanii, oraz, oczywiście, we Włoszech. Zaprojektowano je z myślą o osiąganiu prędkości nawet 360 km/h, na razie kursują jednak z prędkościami nieprzekraczającymi 300 km/h.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.