Europejskie organizacje związkowe pracowników transportu popierają związki działające w PKP Cargo w sporze z nowym zarządem. Przewodnicząca europejskiej federacji uważa, że władze dążą do likwidacji PKP Cargo. Krytyki doczekała się też zbyt mało prokolejowa polityka Polski i całej Unii Europejskiej oraz liberalizacja rynku.
Sekretarz generalny Europejskiej Federacji Pracowników Transportu (ETF) Livia Spera wystosowała do premiera list z interwencją w sprawie kryzysu w PKP Cargo. Jak oceniła, obecny zarząd „z dużym prawdopodobieństwem” zmierza do likwidacji spółki (czemu prezes Wojewódka
wielokrotnie zdecydowanie zaprzeczał). Diagnozę tę mają podzielać także inni przedstawiciele organizacji związkowych w Europie.
W piśmie ETF podkreślono też duży potencjał polskiego przewoźnika, wynikający z samej jego wielkości. Jego rola w ożywieniu sektora, zgodnego z celami Unii Europejskiej, jest – według związkowców – kluczowa. – Likwidacja PKP Cargo doprowadzi do całkowitego załamania kolejowych przewozów towarowych w UE – stwierdziła wręcz autorka. Wezwała też do podjęcia „konstruktywnego dialogu ze związkami zawodowymi” (takim dialogiem – jak wynika z pisma – nie były, zdaniem ETF, dotychczasowe rozmowy między zarządem a organizacjami związkowymi).
Rozwinięcie tej oceny można znaleźć w rezolucji poparcia ETF dla pracowników PKP Cargo. Jak twierdzi ETF, dotychczasowe ograniczenia uderzające w pracowników zostały
narzucone przez zarząd „autorytarnie”, a władze spółki nie odpowiedziały na kierowane do nich propozycje bardziej sprawiedliwego podziału obciążeń. W rezolucji zwrócono też uwagę, że zwolnienia personelu mogą
zaszkodzić spółce na dłuższą metę.
Oprócz samego wyrażenia solidarności z pracownikami ETF stawia też tezę, że przyczyną kryzysu jest również niedostateczne wsparcie publiczne dla sektora kolejowych przewozów towarowych – zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim. Zarzuca decydentom brak woli politycznej do priorytetowego traktowanie kolei w systemie transportowym. Przypisuje im też „nieuzasadnione zaufanie do liberalizacji” przewozów, obniżające skuteczność prowadzonej polityki kolejowej. Polski rząd został wezwany do „wsparcia konsolidacji” PKP Cargo i do zorganizowania spotkania trójstronnego w sprawie kryzysu w spółce, którego minister infrastruktury miał już raz odmówić.
W osobnym piśmie Spera zaapelowała do ministra infrastruktury oraz prezesów PKP Cargo i PKP SA o rozpoczęcie rozmów „w celu wypracowania bardziej sprawiedliwego rozwiązania kryzysu finansowego przedsiębiorstwa”. – ETF jest do Państwa dyspozycji, aby ułatwić ewentualny dialog – zastrzegła.