W końcu poznaliśmy oferty potencjalnych wykonawców systemu ETCS/ERTMS na linii radomskiej. Dość poważnie przekraczają one kosztorys przygotowany przez PKP PLK.
Do przetargu zgłosiło się dwóch potencjalnych wykonawców: Bombardier Transportation (ZWUS) Polska oraz Thales Polska w konsorcjum z Thales Deutschland. Oferta katowickiej spółki Bombardiera jest tańsza i opiewa na 99,7 mln złotych netto. Thales wycenił swoje systemy i prace przy nich na 102,2 mln złotych. Kryterium zamówienia to w 60% cena, w 30% termin realizacji, w 10% doświadczenie personelu wykonawcy w realizacji podobnych zamówień. Termin otwarcia ofert został przesunięty o 3 miesiące, głównie z uwagi na liczne pytania od potencjalnych dostawców.
Obie oferty znacząco przekraczają kosztorys, który przedstawił zamawiający – PKP PLK. Spółka przewidywała, że przeznaczy na zabudowę ETCS/ERTMS „tylko” 56,7 mln złotych netto (czyli 69,8 mln złotych brutto), gdyby zdecydowała się również na niewielkie zamówienie uzupełniające. To niemal o połowę mniej niż chcą potencjalni dostawcy i montażyści urządzeń z Bombardiera czy Thalesa.
ETCS/ERTMS poziomu 2. ma działać na 92 kilometrach linii nr 8 od stacji Warszawa Okęcie do stacji Radom. Po instalacji systemu pociągi będą mogły kursować z Warszawy do Radomia z prędkością 160 km/h w jednoosobowej obsadzie maszynisty. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa przewozów. Ma się to stać w 2023 roku.
Więcej na temat przetargu pisaliśmy tutaj. O rozkładzie jazdy na linii nr 8
piszemy tutaj.