Polska sieć kolejowa oficjalnie rozrosła się o 18 kilometrów ETCS. Chodzi o system zabudowany na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Od początku budowy PKM wiadomo było, że znajdzie się na niej europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 2. Linia PKM już w 2015 roku została zbudowana jako gotowa do prowadzenia ruchu pod ETCS poziomu 2. Jednak dopiero z końcem 2022 roku prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu strukturalnego „Sterowanie – urządzenia przytorowe” zabudowanego na liniach kolejowych: nr 248 od km 1,204 do km 18,182 oraz nr 253 od km 0,000 do km 1,356. Chodzi o urządzenia, które zabudowano na linii PKM w Gdańsku.
– Można powiedzieć, że technicznie jesteśmy gotowi na przyjęcie przewoźników pod ETCS od dawna, a wspomniane zezwolenie traktujemy jako swoiste ukoronowanie naszych starań – napisał Błażej Szumała, asystent ds. komunikacji i PR w PKM.
– Obecnie kończymy dwie toczące się na linii inwestycje, tj. elektryfikację wraz z
budową przystanku Gdańsk Firoga oraz budowę tzw. bajpasu kartuskiego, w ramach których pewne elementy systemu ulegną modyfikacji. Proceduralnie finalizujemy dokumenty konieczne do tego, aby można było prowadzić ruch i wraz z zakończeniem inwestycji chcemy być gotowi na umożliwienie korzystania operatorowi z ETCS – dodał przedstawiciel PKM.