Rail Baltic Estonia, która wdraża projekt Rail Baltiki na terenie Estonii, ogłosiła przetarg na trzeci odcinek trasy. Roboty obejmą 7,1-km linii Loone – Hagudi na terenie gmin Kohila i Rapla.
– W ciągu ostatnich sześciu miesięcy ogłosiliśmy przetargi obejmujące odcinki o łącznej długości 21 km. Prawdopodobnie do końca roku podwoimy ten wynik – mówi Anvar Salomets, szef spółki Rail Baltic Estonia. Jak wylicza, zrealizowano już osiem skrzyżowań drogi i linii kolejowej, a w dziewięciu kolejnych lokalizacjach prace się toczą. W ciągu tego sezonu budowlanego rozpoczną się też roboty przy infrastrukturze torowej głównej trasy.
Odcinek, na realizację którego ogłoszono właśnie przetarg, obejmuje dwa ekodukty, wiadukt drogowy, dwa wiadukty kolejowe, nasyp, blisko 5 km ekranów dźwiękochłonnych. Dodatkowo nad rzeką Keilą powstanie most kolejowy o długości 224 m. Nowa linia będzie przecinać się z istniejącą infrastrukturą kolejową Edelaraudtee, która będzie musiała zostać przebudowana na odcinku ok. 2,5 km – wcześniej powstanie tymczasowy bajpas. Termin składania ofert mija 1 sierpnia, jedynym kryterium wyboru jest cena. Rail Baltic Estonia zakłada, że kontrakt zostanie podpisany do końca roku, a prace ruszą na początku 2024 r. Roboty miałyby zakończyć się na przełomie września i października 2027 r.
Rail Baltic Estonia rozpisała wcześniej przetargi na budowę dwóch innych odcinków trasy. Jeden obejmuje 9,4-km trasy od granicy powiatów Harju i Rapla do drogi Sihi, a drugi –
4,8-km trasy od wschodniej głowicy stacji Ülemiste do skrzyżowania z drogą Lagedi.
W sumie w ramach projektu Rail Baltiki powstać ma 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Obecnie w krajach tych dominuje rosyjski rozstaw 1520 mm. Obecnie, jako rok uruchomienia przewozów, podawany jest 2030 r.