Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

ESTER - Ekonomiczny System Zdalnego Sterowania Ruchem Kolejowym

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Autor:

Kombud

Data publikacji:
24-06-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kombud

Podziel się ze znajomymi:

Projekt mający na celu stworzenie ekonomicznego systemu zdalnego sterowania i kierowania ruchem kolejowym był realizowany przez Zakłady Automatyki KOMBUD S.A na podstawie umowy o dofinansowanie i realizację projektu badawczo-inwestycyjnego pt: „ESTER- ekonomiczny system zdalnego sterowania i kierowania ruchem kolejowym”, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 i działania: „Wsparcie na prace badawcze i rozwojowe oraz wdrożenie wyników tych prac”, podpisanej w 2008r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Realizacja projektu zaplanowana została na lata 2009-2013. Wartość zrealizowanych prac badawczo-rozwojowych, w tym budowa prototypów, zamknęła się w kwocie ok. 21,5 mln złotych.

Projekt wychodził naprzeciw oczekiwaniom PKP PLK SA, aby stworzyć system dedykowany dla linii o mniejszym natężeniu ruchu, który mógłby być atrakcyjną pod względem technicznym i ekonomicznym alternatywą dla systemów oferowanych dla linii magistralnych przez wiodących producentów. Zakładano, że opracowywany system będzie miał znacznie obniżone koszty eksploatacji, skrócony czas zabudowy, zwiększy wydajność pracy personelu oraz obniży i usprawni organizację procesów utrzymania. Projekt bazował na blisko 20-letnim doświadczeniu Wykonawcy w zakresie systemów automatyki kolejowej i był kontynuacją systemów z rodziny MOR.
 
Korzystając z dofinansowania uzyskanego w ramach w/w umowy, w toku realizacji prac stworzona została paleta nowoczesnych podsystemów tworzących kompleksowy system sterowania ruchem: system zdalnego sterowania MOR-2 LCSR, będący systemem klasy TMS (Trafic Managment System) oferujący funkcje: rozszerzonego zobrazowania stanów operacyjnych, automatycznego planowania ruchu, kontroli dyspozytorskiej, analizy biegu pociągów z automatyczną rejestracją i prezentacją odchyleń od rozkładu jazdy, elektronicznego zapowiadania pociągów i komunikacji między dyżurnymi ruch, powiązań z systemem SEPE, ekonomiczny, komputerowy system urządzeń stacyjnych MOR-3E, system liczników osi SKZR-2 dla kontroli torów szlakowych, uniwersalny system zabezpieczenia przejazdów SZP-1, samoczynną sygnalizację przejazdową RASP-4.4Ft dla szlaków wielotorowych, wreszcie nową konstrukcję sygnalizatorów, opartą o diody LED. W trosce o zapewnienie jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa, cały system wyposażono w rozbudowane mechanizmy monitorowania pracy urządzeń, autonomicznego wykrywania usterek i zdalnej diagnostyki.
 
W rozwiązaniach przyjętych w podsystemach ESTER wykorzystano nowoczesne środki technologiczne, pozwalające na osiągnięcie założonych celów. W całym systemie zastosowano centralnie skoordynowany, rozproszony model zdalnego sterowania ruchem połączony rozbudowaną informatyczną siecią komunikacyjną. Konwencjonalne połączenia przewodowe w wielu fragmentach systemu zostały uzupełnione przez kanały bezprzewodowej transmisji danych. Wiele wysiłku projektowego poświęcono temu, aby uzyskać maksymalnie energooszczędny cykl transmisji radiowych przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa systemu. Kwestie ekologiczne zostały w projekcie potraktowane bardzo poważnie. W rozproszonych węzłach systemu, takich jak np. oddalone od przejazdu głowice czujników torowych zastosowano niekonwencjonalne, autonomiczne źródła zasilania. Opracowano też nowe konstrukcje sygnalizatorów świetlnych z zastosowaniem diod LED. Rozwiązanie takie zapewnia nie tylko dużą energooszczędność i dobrą widoczność sygnałów, ale również trwałość wielokrotnie przekraczającą żywotność tradycyjnych, żarowych źródeł światła.
 

Tekst sponsorowany

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kombud: Testujemy nasze rozwiązania na kilku kontynentach

Infrastruktura

Kombud: Testujemy nasze rozwiązania na kilku kontynentach

Roman Czubiński 11 grudnia 2024

Kombud: Zakończona inwestycja w Radomiu, ambitne plany rozwoju

Biznes

Czy branża SRK jest gotowa na nowe cyberprzepisy?

Komentarze

Czy branża SRK jest gotowa na nowe cyberprzepisy?

inf. pras. Kombud Group 19 listopada 2024

Polski napęd zwrotnicowy Kombudu z nagrodą im. prof. Czesława Jaworskiego

Tabor i technika

Zobacz również:

Kombud: Testujemy nasze rozwiązania na kilku kontynentach

Infrastruktura

Kombud: Testujemy nasze rozwiązania na kilku kontynentach

Roman Czubiński 11 grudnia 2024

Kombud: Zakończona inwestycja w Radomiu, ambitne plany rozwoju

Biznes

Czy branża SRK jest gotowa na nowe cyberprzepisy?

Komentarze

Czy branża SRK jest gotowa na nowe cyberprzepisy?

inf. pras. Kombud Group 19 listopada 2024

Polski napęd zwrotnicowy Kombudu z nagrodą im. prof. Czesława Jaworskiego

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5