Narodowy czeski przewoźnik kolejowy w minionym roku zrealizował rekordowe inwestycje taborowe na kwotę blisko 19 mld CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada ponad 3,2 mld zł. Na tory wyjechało 144 nowych jednostek taboru, rozumianych jako zespoły trakcyjne, zestawy push-pull i lokomotywy elektryczne łącznie.
Transport kolejowy w Czechach pod wieloma względami uchodzi w powszechnym odbiorze za wzór dla Polski – choćby z uwagi częstotliwość połączeń, skomunikowania na stacjach węzłowych, czy liczne trasy lokalne, które stanowią okno na świat dla małych miast. Jednocześnie w ostatnich latach Polska zaczęła wyraźnie doganiać, a nawet wyprzedzać Czechy w zakresie taboru. O ile w naszym kraju po masywnych pod względem ilościowym modernizacjach jednostek serii EN57 zaczęto stawiać przede wszystkim na nowy tabor, tak w Czechach wciąż popularniejszym rozwiązaniem były modernizacje.
Ostatnich kilka lat zapoczątkowało jednak rewolucję taborową w czeskim systemie kolejowym, przede wszystkim za sprawą inwestycji realizowanych przez narodowego przewoźnika České dráhy, który wymienia zarówno tabor dalekobieżny, jak i przeznaczony do obsługi relacji regionalnych i lokalnych. Rok 2024 przyniósł natomiast rekordowe wydatki na inwestycje taborowe, opiewające na kwotę 19 mld CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada ponad 3,2 mld zł. Jak informuje Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej, narodowy przewoźnik pozyskał łącznie 144 jednostki taboru, rozumiane jako zespoły trakcyjne, zestawy push-pull i lokomotywy elektryczne.
Pesa Bydgoszcz liderem w dostawach nowego taboruNajwięcej do użytku wprowadzonych zostało
dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych Regio160 (obecnie sprzedawane pod nazwą Elf 3, w Czechach znane od początku eksploatacji jako RegioFox) produkcji Pesy Bydgoszcz – aż 56 sztuk. Co ciekawe, mogą być one tankowane paliwem HVO, wytwarzanym w procesie przerobu przepracowanych olejów spożywczych, którego zastosowanie umożliwia radykalną emisję CO2 w ujęciu netto. Drugie miejsce zajmują elektryczne zespoły trakcyjne typu RegioPanter produkcji Škoda Group – 46 sztuk w wariancie trójczłonowym i 8 jednostek dwuczłonowych. Co istotne, po raz pierwszy w Czechach
rozpoczęto eksploatację jednostek bateryjnych, na trasie Studénka – Veřovice, o czym informowaliśmy szerzej na łamach “Rynku Infrastruktury” pod koniec ubiegłego roku.
Z kolej flotę ČD przeznaczoną do obsługi połączeń dalekobieżnych zasiliły 22 lokomotywy elektryczne Siemens Vectron oraz 8
zestawów push-pull typu ComfortJet, produkowanych przez konsorcjum Siemens i Škoda Group, dostosowanych do jazdy z prędkością 230 km/h każdy. – Nowoczesne, pozbawione barier pociągi z klimatyzacją, gniazdkami elektrycznymi i Wi-Fi oraz wszystkimi innymi standardami obowiązującymi w podróżowaniu w XXI wieku zapewniają 22 tys. miejsc siedzących – mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny narodowego przewoźnika, wskazując także, że na relacjach, na których pojawił się nowy tabor, obserwowany jest wzrost liczby pasażerów.
Kolejne inwestycje na horyzoncie. W tym Vectrony na 230 km/hČD w 2025 roku zamierzają przyjąć kolejne dostawy nowego taboru. Do końca roku jeździć ma już 14 spośród łącznie 20 zamówionych składów ComfortJet, przy czym wszystkie będą już kursować w docelowym, 9-wagonowym zestawieniu. Będą one obsługiwały połączenia międzynarodowe z Pragi przez Brno do Austrii i Węgier oraz na Słowację. Pod koniec roku pojawi się także pierwsza z
50 zamówionych lokomotyw elektrycznych Siemens Vectron w wariancie o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h. Na tory wyjedzie także co najmniej 20 kolejnych RegioFoksów polskiej produkcji.
Duże inwestycje czekają także zaplecze serwisowe ČD. Kontynuowana będzie budowa nowych hal remontowych w miastach Cheb i Havlíčkův Brod. Rozpocznie się również budowa kolejnego takiego obiektu w Czeskich Budziejowicach oraz remont istniejącego w Ołomuńcu. W jednostkach Pendolino, Railjet i InterPanter zrealizowany zostanie montaż instalacji wzmacniający sygnał sieci 5G. W jednej z jednostek InterPanter zamontowana zostanie pilotażowo antena zapewniająca połączenie z internetem satelitarnym Starlink. ČD będą tym samym jednym z pierwszych na świecie użytkowników rozwiązania oferowanego przez SpaceX w branży kolejowej. Nowości pojawią się także w aplikacji mobilnej Můj vlak – umożliwi ona zakup biletów komunikacji miejskiej i zapewni funkcję przewodnika turystycznego.