Nowa hala techniczna w miejscowości Havlíčkův Brod (Kraj Vysočina) będzie służyć przede wszystkim do codziennego serwisowania jednostek RegioPanter i RegioFox. Kontrakty na ich dostawę České drahy podpisały z dwoma europejskimi producentami taboru.
Umowa na 235 mln koron (bez VAT) została podpisana pomiędzy konsorcjum firm Chládek a Tintěra oraz TSS Group. Koleje Czeskie informują, że to kolejny krok w strategii modernizacji obiektów technicznych narodowego przewoźnika, która koncentruje się na unowocześnianiu zaplecza obsługowego i podnoszeniu jakości obsługi taboru.
Koleje Czeskie. Inwestycje w tabor i nie tylko
– Znaczące inwestycje w zakup nowoczesnych pociągów idą w parze z nowymi inwestycjami w obiekty serwisowe, w których będziemy utrzymywać pociągi w jak najlepszym stanie dla pasażerów. Potrzebujemy zatem większej liczby hal, w których będziemy mogli jednorazowo przeprowadzać przeglądy serwisowe i naprawy główne całego taboru – mówi Michał Kraus, wiceprezes zarządu ČD i zastępca dyrektora generalnego ds. serwisowania
Wiceprezes Kolei Czeskich dodał, że budowa nowej hali na zapleczu technicznym w miejscowości Havlíčkův Brod rozpocznie jesienią. – To tutaj stacjonują także nowoczesne jednostki do obsługi połączeń regionalnych RegioPanter i RegioFox. Nowa hala pozwoli nam szybciej je naprawić i szybciej przywrócić dla pasażerów.
Nowa dwutorowa hala z suwnicą
Dwutorowa hala przelotowa będzie miała łączną długość 67 metrów. Wyposażona będzie w dwudźwigarową suwnicę pomostową, kanały przeglądowe, balkony umożliwiające łatwy dostęp do dachu pociągu i ogólne sprawdzenie jego stanu zewnętrznego. Integralną częścią wyposażenia hali będą także elektromechaniczne podnośniki, które będą przeznaczone do podnoszenia pojazdów i ich najcięższych elementów czy urządzenia do odciągu spalin. W bocznym przedłużeniu nowej hali znajdą się pomieszczenia dla pracowników oraz magazyny.
– Nowa hala będzie przeznaczona do kompleksowej obsługi eksploatacyjnej pojazdów oraz do tzw. utrzymania naprawczego, czyli napraw uszkodzonych części i podzespołów o różnym charakterze. Chodzi więc o odpowiednie przeglądy okresowe np. podwozia, drzwi, układu hamulcowego, a także naprawy np. w przypadku awarii: drzwi, klimatyzacji czy innych elementów pociągu – tłumaczy Martin Elstner, dyrektor Regionalnego Centrum Utrzymania Ruchu ČD - Wschód.
We wspomnianym zapleczu technicznym stacjonują pojazdy, które realizują połączenia na terenie całego Kraju Wysoczyńskiego oraz na obszarze Czech Środkowych i Kraju Południowomorawskiego. Technicy zajmują się tutaj nie tylko nowymi spalinowymi zespołami trakcyjnymi serii 847 RegioFox, ale także elektrycznymi zespołami trakcyjnymi serii 650 RegioPanter, spalinowymi zespołami trakcyjnymi serii 844 RegioShark czy jednostki serii 841 RegioSpider, które polscy pasażerskie mogą kojarzyć z trasy Szklarska Poręba - Liberec.
Duży program modernizacji zapleczy technicznych
W zeszłym roku spółka České dráhy otworzyła nową myjnię na terenie zaplecza w Hawliczkowym Brodzie. Jak informuje państwowy przewoźnik Republiki Czeskiej, w najbliższych latach będą kontynuowane modernizacje infrastruktury serwisowej w kolejnych lokalizacjach na terenie Czech. Wiąże się to głównie z budową hal naprawczych, myjni czy stanowisk do czyszczenia i odfekalniania pojazdów kolejowych.