Sprawa, która ciągnie się od kilku lat, dotyczy naruszenie unijnych przepisów antymonopolowych przez państwowych przewoźników z Czech i Austrii. Niedozwolone działania były wymierzone w czeskiego prywatnego przewoźnika - RegioJet.
Komisja Europejska poinformowała, że jej dochodzenie dotyczyło lat 2012–2016. W tym okresie České dráhy (Koleje Czeskie) oraz Österreichische Bundesbahnen - ÖBB (Koleje Austriackie) dokonali zmowy, żeby utrzymać swoją pozycję rynkową i utrudnić ekspansję spółki RegioJet - zarówno w Czechach, jak i na międzynarodowej trasie kolejowej między Pragą a Wiedniem. Działania te stanowiły naruszenie artykułu 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
České dráhy i ÖBB utrudniały start RegioJet Koleje Czeskie i Koleje Austriackie koordynowały swoje działania odnośnie sprzedaży używanych wagonów austriackich do dalekobieżnego transportu pasażerskiego, aby uniemożliwić RegioJet ich późniejszy zakup. Jak tłumaczy KE, wagony Kolei Austriackich były szczególnie ważne dla startującego RegioJet ze względu na ich jakość i nowoczesne cechy oraz dlatego, że zostały już dopuszczone do eksploatacji na czeskiej sieci kolejowej.
Komisja Europejska w szczególności stwierdziła, że:
- Koleje Czeskie i Koleje Austriackie zmówiły się w celu ustalenia okresu sprzedaży wagonów, aby RegioJet nie mógł kupić używanych wagonów z Austrii,
- Zmanipulowano procedury sprzedaży używanych wagonów Kolei Austriackich, żeby zamiast RegioJet wagony mogły kupić Koleje Czeskie,
- Uzgodniono, że na używane wagony Kolei Austriackich, którymi nie były zainteresowane Koleje Czeskie, zostanie wybrany inny nabywca niż RegioJet,
- Wymieniano poufne informacje o ofertach i stopniu zainteresowania innych oferentów uczestniczących w sprzedaży.
Blisko 50 mln euro kary, Austriacy współpracowali
– Nakładamy na ČD i ÖBB karę grzywny w łącznej wysokości 48,7 mln euro za połączenie sił na zajmowanych przez nich stanowiskach w celu utrudnienia ekspansji ich konkurenta RegioJet. Uniemożliwili oni RegioJet kupno używanych wagonów kolejowych ÖBB, na których RegioJet polegał, aby konkurować z ČD i ÖBB. Atrakcyjne usługi pasażerskie koleją są kluczowe dla zmniejszenia naszego śladu węglowego i nie tolerujemy żadnych ograniczeń konkurencji – powiedziała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca KE ds. polityki konkurencji.
Grzywna nałożona na przewoźników przez KE wynosi 48,7 mln euro – 16,7 mln dla Kolei Austriackich i 31,9 mln dla Kolei Czeskich. Kwota została ustalona na podstawie "Wytycznych Komisji z 2006 r. w sprawie grzywien". Ustalając wysokość grzywien, Komisja Europejska wzięła pod uwagę różne elementy, w tym poważny charakter naruszenia, jego zakres geograficzny i czas trwania.
W komunikacie czytamy, że Koleje Austriackie otrzymały grzywnę obniżoną o 45 proc. Obniżenie kary "odzwierciedla czas współpracy wspomnianego i stopień, w jakim dostarczone przez niego dowody pomogły KE udowodnić istnienie kartelu".