Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

České dráhy i ÖBB na celowniku Komisji Europejskiej. Blisko 50 mln euro kary

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
24-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Komisja Europejska/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
České dráhy i ÖBB na celowniku Komisji Europejskiej. Blisko 50 mln euro kary
Fot. Albert Koch, Flickr
Sprawa, która ciągnie się od kilku lat, dotyczy naruszenie unijnych przepisów antymonopolowych przez państwowych przewoźników z Czech i Austrii. Niedozwolone działania były wymierzone w czeskiego prywatnego przewoźnika - RegioJet.

Komisja Europejska poinformowała, że jej dochodzenie dotyczyło lat 2012–2016. W tym okresie České dráhy (Koleje Czeskie) oraz Österreichische Bundesbahnen - ÖBB (Koleje Austriackie) dokonali zmowy, żeby utrzymać swoją pozycję rynkową i utrudnić ekspansję spółki RegioJet - zarówno w Czechach, jak i na międzynarodowej trasie kolejowej między Pragą a Wiedniem. Działania te stanowiły naruszenie artykułu 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

České dráhy i ÖBB utrudniały start RegioJet

Koleje Czeskie i Koleje Austriackie koordynowały swoje działania odnośnie sprzedaży używanych wagonów austriackich do dalekobieżnego transportu pasażerskiego, aby uniemożliwić RegioJet ich późniejszy zakup. Jak tłumaczy KE, wagony Kolei Austriackich były szczególnie ważne dla startującego RegioJet ze względu na ich jakość i nowoczesne cechy oraz dlatego, że zostały już dopuszczone do eksploatacji na czeskiej sieci kolejowej.

Komisja Europejska w szczególności stwierdziła, że:
  • Koleje Czeskie i Koleje Austriackie zmówiły się w celu ustalenia okresu sprzedaży wagonów, aby RegioJet nie mógł kupić używanych wagonów z Austrii,
  • Zmanipulowano procedury sprzedaży używanych wagonów Kolei Austriackich, żeby zamiast RegioJet wagony mogły kupić Koleje Czeskie,
  • Uzgodniono, że na używane wagony Kolei Austriackich, którymi nie były zainteresowane Koleje Czeskie, zostanie wybrany inny nabywca niż RegioJet,
  • Wymieniano poufne informacje o ofertach i stopniu zainteresowania innych oferentów uczestniczących w sprzedaży.
Blisko 50 mln euro kary, Austriacy współpracowali

– Nakładamy na ČD i ÖBB karę grzywny w łącznej wysokości 48,7 mln euro za połączenie sił na zajmowanych przez nich stanowiskach w celu utrudnienia ekspansji ich konkurenta RegioJet. Uniemożliwili oni RegioJet kupno używanych wagonów kolejowych ÖBB, na których RegioJet polegał, aby konkurować z ČD i ÖBB. Atrakcyjne usługi pasażerskie koleją są kluczowe dla zmniejszenia naszego śladu węglowego i nie tolerujemy żadnych ograniczeń konkurencji – powiedziała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca KE ds. polityki konkurencji.

Grzywna nałożona na przewoźników przez KE wynosi 48,7 mln euro – 16,7 mln dla Kolei Austriackich i 31,9 mln dla Kolei Czeskich. Kwota została ustalona na podstawie "Wytycznych Komisji z 2006 r. w sprawie grzywien". Ustalając wysokość grzywien, Komisja Europejska wzięła pod uwagę różne elementy, w tym poważny charakter naruszenia, jego zakres geograficzny i czas trwania.

W komunikacie czytamy, że Koleje Austriackie otrzymały grzywnę obniżoną o 45 proc. Obniżenie kary "odzwierciedla czas współpracy wspomnianego i stopień, w jakim dostarczone przez niego dowody pomogły KE udowodnić istnienie kartelu".

Komisja Europejska już w 2022 roku stwierdziła wstępnie, że czeskie i austriackie koleje państwowe wzięły udział w zmowie przeciw prywatnemu RegioJetowi. Koleje Czeskie na poczet ewentualnych kar odłożyły rezerwę w wysokości miliona koron.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CSM-RA w pigułce – co warto wiedzieć?

Prawo i polityka

CSM-RA w pigułce – co warto wiedzieć?

Redakcja 12 kwietnia 2024

Komisja Europejska ogłosiła nabór wniosków w programie Digital Europe

Biznes

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Pasażer

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Mateusz Kieruzal 26 grudnia 2023

Komisja Europejska pozwie Hiszpanię za strukturę kolei

Prawo i polityka

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Zobacz również:

CSM-RA w pigułce – co warto wiedzieć?

Prawo i polityka

CSM-RA w pigułce – co warto wiedzieć?

Redakcja 12 kwietnia 2024

Komisja Europejska ogłosiła nabór wniosków w programie Digital Europe

Biznes

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Pasażer

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Mateusz Kieruzal 26 grudnia 2023

Komisja Europejska pozwie Hiszpanię za strukturę kolei

Prawo i polityka

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5