Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

České dráhy chcą się pozbyć swoich najnowszych lokomotyw Skody

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
08-10-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
České dráhy chcą się pozbyć swoich najnowszych lokomotyw Skody
fot. M. SzymajdaLokomotywa serii 380
České dráhy sondują rynek i sprawdzają, czy znajdą się nabywcy na dwadzieścia lokomotyw serii 380. To najnowsze elektrowozy wyprodukowane w Czechach dla państwowego operatora.

– Rozważamy różne warianty. Prowadzimy rozeznanie na rynku, czy ktoś byłby nimi zainteresowany. Dopuszczamy opcję sprzedaży, a także wynajmu długoterminowego – powiedział dla portalu zdopravy.cz rzecznik Kolei Czeskich Rober Pagan. Wstępne zainteresowanie wykazał już np. przewoźnik towarowy: CD Cargo. České dráhy będą w najbliższych latach ujednolicać flotę elektrowozów i ją unowocześniać. Temu m.in. służy duży przetarg na leasing do 50 elektrowozów. 

Lokomotywy serii 380 (fabryczna nazwa to 109E, a stosowana w powszechnym użyciu: Emil Zatopek, od imienia i nazwiska czeskiego biegacza) to ostatnie elektrowozy wyprodukowane przez Škodę. Można powiedzieć, że nad trójsystemowymi pojazdami od początku ciążyło fatum. Lokomotywy zamówione w 2004 ostatecznie zaczęły kursować z pociągami pasażerskimi w 2013 roku, a do tego, pomimo zastosowania wielosystemowego napędu, nie mogły wjechać do niektórych krajów, z uwagi na brak pozwoleń. Proces ich uzyskiwania był bowiem tak długi, że w międzyczasie zmieniły się przepisy dotyczące dopuszczeń. Škoda prowadziła wieloletni spór sądowy z Kolejami Czeskimi, w którym są stanął po stronie producenta. Ostatecznie cena jednej lokomotywy wzrosła ze 135 milionów koron do 170 milionów.

České dráhy nie zdecydowały się nigdy więcej na zakup kolejnych pojazdów tej serii i obecnie obsługują one głównie połączenia wewnątrz Czech i na Słowację.

Projekt także dla Škody okazał się finansową klapą. Sprzedano jeszcze dwie lokomotywy w zmienionej konfiguracji na Słowację. W przeciwieństwie do czeskich 109E, teoretycznie mogących kursować z prędkością 200 km/h, słowackie mogą kursować do 160 km/h i być stosowane w charakterze napędu dla zestawów push-pull.

Lokomotywy 109E sprzedano także do Niemiec (gdzie otrzymały oznaczenie BR102). Zamówione w 2013 roku do sześciu zestawów push-pull pojazdy z prędkością maksymalną uzgodnioną na 190 km/h nie kursują do dziś, z uwagi na brak pozwoleń.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jakie są nowe RegioPantery Skody dla CD?

Tabor i technika

Jakie są nowe RegioPantery Skody dla CD?

Jakub Madrjas 24 czerwca 2023

Škoda pokazuje pierwszy tramwaj dla Mannheim, Heidelberga i Ludwigshafen

Zintegrowany transport

Skoda Transportation: Duży zysk, ambitne plany

Biznes

Skoda Transportation: Duży zysk, ambitne plany

Roman Czubiński 20 czerwca 2022

Škoda zakończyła dostawy Regio Panter na Słowację

Infrastruktura

Nowe piętrowe zestawy push-pull dla Kolei Czeskich od Škody [zdjęcia]

Tabor i technika

Nowe piętrowe push-pulle Skody na testach

Tabor i technika

Nowe piętrowe push-pulle Skody na testach

Michał Szymajda 16 kwietnia 2021

Zobacz również:

Jakie są nowe RegioPantery Skody dla CD?

Tabor i technika

Jakie są nowe RegioPantery Skody dla CD?

Jakub Madrjas 24 czerwca 2023

Škoda pokazuje pierwszy tramwaj dla Mannheim, Heidelberga i Ludwigshafen

Zintegrowany transport

Skoda Transportation: Duży zysk, ambitne plany

Biznes

Skoda Transportation: Duży zysk, ambitne plany

Roman Czubiński 20 czerwca 2022

Škoda zakończyła dostawy Regio Panter na Słowację

Infrastruktura

Nowe piętrowe zestawy push-pull dla Kolei Czeskich od Škody [zdjęcia]

Tabor i technika

Nowe piętrowe push-pulle Skody na testach

Tabor i technika

Nowe piętrowe push-pulle Skody na testach

Michał Szymajda 16 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5