Na trasie z Węglińca do Zgorzelca sprawniejsze podróże koleją i większy poziom bezpieczeństwa zapewni ERTMS/ETCS poziomu 2. Nowoczesny system na międzynarodowej trasie E30 zapewni także większą przepustowość i płynne przewozy towarów w Polsce i w Europie. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę o wartości ok. 34,5 mln zł netto na projekt i budowę systemu.
Wyższy poziom bezpieczeństwa, ograniczenie ryzyka zdarzeń na kolei, większa przepustowość linii – takie będą efekty wdrożenia europejskiego systemu ERTMS/ETCS poziom 2. między Węglińcem a Zgorzelcem. To kolejny odcinek międzynarodowej trasy E30, gdzie wdrażany jest europejski system zarządzania ruchem kolejowym. PKP Polskie Linie Kolejowe na tej trasie wdrażają już system na odcinkach Opole – Wrocław – Legnica oraz Kraków – Rzeszów, a także na odcinku z Legnicy do Bielawy Dolnej, gdzie wprowadzenie systemu jest już na etapie końcowym. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym ułatwi obsługę pociągów pasażerskich i towarowych oraz ruch aglomeracyjny. Wprowadzenie systemu pozwoli także pociągom, poruszającym się po europejskich liniach kolejowych, na swobodne przekraczanie granic, bez konieczności wymiany urządzeń lub lokomotyw.
Jak to działa?
ERTMS poziomu 2. opiera się na dedykowanym kolei systemie łączności bezprzewodowej GSM-R oraz na nowoczesnych technologiach IT. Składa się z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways).
Zabudowa systemu ETCS na linii nr 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec przewiduje wyposażenie linii w nowoczesny system i urządzenia sterowania ruchem kolejowym na około 30 kilometrach linii dwutorowej i 3 posterunkach ruchu obsługiwanych z lokalnego centrum sterowania Węgliniec.
Dzięki systemowi ETCS, komputer sterujący systemem (RBC), umieszczony w lokalnym centrum sterowania Węgliniec, wykorzystując system łączności GSM-R, przesyła informację o tym, o co się dzieje na danej trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy (eurokabiny). Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także „kontrola” pracy maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.
Wykonawcą prac na zabudowę systemu ERTMS/ETCS na linii 278 Węgliniec – Zgorzelec w systemie „projektuj i buduj” jest firma Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. w Katowicach. Wartość umowy 34,5 mln zł netto. Zakończenie wdrażania systemu zaplanowane jest pod koniec 2021 roku.
Szybciej dzięki elektryfikacji
We wrześniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły elektryfikację linii kolejowej z Węglińca do Zgorzelca. To ostatni odcinek na międzynarodowej trasie od Przemyśla, z którego nie mogły korzystać pociągi elektryczne. Po zakończeniu prac zwiększona zostanie przepustowość linii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.