Lokomotywy EP08 należące do PKP Intercity wróciły do ruchu, chociaż nie udało się spółce znaleźć podmiotu, który miał wykonać znaczące prace serwisowe na nich. Jak to możliwe?
Do tego początku 2023 roku cztery zorganizowane przez PKP Intercity przetargi na wykonanie napraw poziomu P4 na bardzo nielicznej, liczącej obecnie 7 sztuk serii lokomotyw, nie przyniosły rezultatów. Wszystkie pojazdy przestały prowadzić pociągi PKP Intercity w 2022 roku. Lokomotywy zaczęły jednak wracać na tory od kwietnia 2023 roku pomimo braku takich napraw. Co takiego wydarzyło się, że EP08 znów prowadzą pociągi przewoźnika?
Okazało, że PKP Intercity procedowało zmiany w Dokumentacji Systemu Utrzymania EP08, związanych z podniesieniem dopuszczalnego limitu kilometrów pomiędzy naprawami okresowymi na 4 poziomie utrzymania z 600 na 720 tys. kilometrów. Urząd Transportu Kolejowego taką zmianę zaakceptował.
– Potwierdzamy, iż dokonano zmiany w Dokumentacji Systemu Utrzymania. Proces ten został przeprowadzony z zachowaniem zasad i uwarunkowań dotyczących zarządzania zmianą. Dodatkowe przeglądy na trzecim poziomie utrzymania P3 pozwoliły na szczegółową weryfikację stanu technicznego lokomotyw (z ewentualną wymianą uszkodzonych części) i zostały wykonane przez pracowników PKP Intercity we własnym zakresie. Obecnie w eksploatacji jest 6 lokomotyw serii EP08 – napisało biuro prasowe spółki w odpowiedzi na nasze pytania.
PKP Intercity potwierdziło nam także, że po przejechaniu 720 tysięcy kilometrów (okres międzynaprawczy) EP08 i tak będą musiały zostać skierowane do napraw na czwartym poziomie utrzymania. Stanie się to prawdopodobnie jeszcze w tym roku, o ile spółka wciąż będzie obstawała przy prowadzeniu serwisu tych nielicznych pojazdów, które do prowadzenia pociągów z maksymalną prędkością 140 km/h potrzebują aż dwóch maszynistów.
Co ciekawe, jak udało nam się dowiedzieć, zmiany w DSU dotyczą nie tylko nielicznych EP08, ale także EU i EP07. Zmiana była dla PKP Intercity niezwykle korzystna w momencie zwiększonego zapotrzebowania na elektrowozy w okresie sezonu letniego. Wielokrotnie pisaliśmy, że każda lokomotywa w Intercity jest obecnie na wagę złota. Części najstarszych pojazdów spółka będzie mogła się pozbyć już bez napraw P4, z uwagi na to, że niedługo do taboru zaczną wchodzić
nowe Griffiny (20 sztuk) na 160 km/h i na 200 km/h (10 sztuk).