Partnerzy serwisu:
Kadry

Engelhardt: Błędem Nowaka była polityka kadrowa w Grupie PKP

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-11-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KADRY
Engelhardt: Błędem Nowaka była polityka kadrowa w Grupie PKP
Prof. Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury w latach 2008-10, do sukcesów Sławomira Nowaka zalicza m.in. wprowadzenie PKP Cargo na giełdę. Engelhardt krytykuje natomiast Nowaka za politykę kadrową w Grupie PKP: uważa że błędem było „sekowanie osób wywodzących się zawodowo z branży kolejowej” i jednoczesne „obsadzenie wielu stanowisk osobami wywodzącymi się z innych sektorów gospodarki, które wpadły na kolej na chwilę”, pewnie by przeczekać niekorzystną dla siebie koniunkturę kadrową w swoich branżach”.

Paweł Rydzyński, „Rynek Kolejowy”: Czy dymisja ministra Sławomira Nowaka będzie korzyścią, czy szkodą dla resortu transportu?

Prof. Juliusz Engelhardt: Minister miał bezwzględne poparcie premiera i w jakimś stopniu znalazł sposób na ministra finansów – mam tu na myśli pokonanie systemowego „nie”, płynącego z Ministerstwa Finansów dla zwiększenia dofinansowania PKP PLK w celu obniżenia stawek dostępu do infrastruktury kolejowej czy zwiększenia dofinansowania projektów PKP Intercity. Dodajmy tylko, że czynnikiem sprawczym zwiększenia dofinansowania PLK był wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w tej sprawie, no ale jednak… Moim zdaniem, minister transportu wcale nie musi być znawcą tej dziedziny gospodarki, natomiast musi mieć tzw. przełożenie polityczne i mieć patent na opór ministra finansów, u którego zawsze był, jest i będzie petentem „wyciągającym” pieniądze. Nowak jest politykiem z pewnego układu, który dość zręcznie pokonywał różne bariery i w tym kontekście wydaje się, że każdy jego następca, powołany na okres do następnych wyborów nie będzie miał już takiego przełożenia politycznego.

PR: W jakich obszarach można mówić o sukcesach ministra Nowaka?

JE: Nie chcę wypowiadać się o wszystkich dziedzinach będących w gestii resortu, ponieważ nie czuję się kompetentny. Natomiast, co do transportu kolejowego, którym się zajmuję – uważam, że minister Nowak może na swoje konto zapisać pewne sukcesy, jak na przykład wejście PKP Cargo SA na Giełdę Papierów Wartościowych, pomimo krytycznych uwag do tego procesu, o których mówiłem w wypowiedzi dla „Rynku Kolejowego”. Inne sukcesy to m.in. zwiększenie dofinansowania PLK SA w celu obniżenia stawek dostępu czy też przeforsowanie możliwości skierowania środków z Unii Europejskiej na dofinansowanie projektów rewitalizacji linii kolejowych. Można też, ale tylko częściowo, zapisać na konto ministra Nowaka dwa procesy rozpoczęte przez ministra Grabarczyka i jego ekipę, tj. kontynuację programu budowy i modernizacji dworców kolejowych oraz kontynuację i rozszerzenie programu zakupów i modernizacji taboru dla spółki PKP Intercity, w tym w szczególności projektu zakupu 20 pociągów zespolonych typu Pendolino oraz nowelizację kontraktu długoterminowego dla tej spółki. Chwała mu za to, że tych programów nie zatrzymał. a wręcz je rozbudował, pomimo rozlicznych trudności, jak np. te, które czyniły nam w projekcie taborowym PKP Intercity wewnętrzna opozycja i Komisja Europejska.

PR: Jakie obszary można natomiast poddać największej krytyce?

JE: Jest ich, niestety, wiele. Okres urzędowania ministra Nowaka w odniesieniu do całej branży kolejowej można ogólnie podsumować jako okres wybiórczej kontynuacji tego, co rozpoczęli poprzednicy i co opłacało się politycznie, a nie było zbyt trudne czy kontrowersyjne. Jednocześnie jest to moim zdaniem okres zaniechania dalszych niezbędnych reform kolei oraz zwyczajnych błędów. Jeżeli chodzi o zaniechania, to w szczególności zaliczam tu wstrzymanie projektu budowy i uruchomienia Kolei Dużych Prędkości – w tym publicznie wyrażony przez ministra negatywny stosunek do tego projektu – wstrzymanie projektów zmian w zakresie infrastruktury kolejowej, w tym projektów rozwiązania problemu własności linii kolejowych oraz wprowadzenia opłaty dworcowej. Dodajmy do tego, że pomimo licznych zapowiedzi oraz publicznie wyrażanych przez media pochwał, nie ma jakiegoś istotnego przełomu w zakresie usprawnień w realizacji infrastrukturalnych inwestycji kolejowych. Nadal procesy te ciągną się zbyt długo i jest też prawdopodobne, że północna część linii E-65 nie będzie w całości gotowa w grudniu 2014 roku, kiedy to mają być uruchomione zakupione pociągi zespolone.

Za błąd ministra Nowaka uważam w szczególności akceptację ogólnikowej i koncepcyjnie niewiele wnoszącej strategii Grupy PKP, akceptację dla swoistej centralizacji zarządzania w grupie z elementami „ręcznego sterowania”, zaniechanie wizji docelowej likwidacji PKP SA i dopuszczenie do nieuzasadnionej rozbudowy centrali tej spółki oraz akceptację polityki kadrowej w całej Grupie PKP, polegającej na sekowaniu osób wywodzących się zawodowo z branży kolejowej i deprecjonowaniu tej kadry, z jednoczesnym obsadzeniem wielu stanowisk osobami wywodzącymi się z innych sektorów gospodarki.

Te osoby wpadły na kolej „na chwilę”, pewnie by przeczekać niekorzystną dla siebie koniunkturę kadrową w swoich branżach i wbrew oczekiwaniom nie wnoszą do branży kolejowej jakichś specjalnie ożywczych czy reformatorskich prądów intelektualnych. Natomiast swoją naturalną w tych okolicznościach nieznajomością problematyki kolejowej wprowadzają wiele nieodpowiedzialnego zamieszania w spółkach kolejowych oraz powszechną już irytację kadry kierowniczej na niższych szczeblach zarządzania.

PR: Jak Pan skomentuje sprawę zegarka ministra Nowaka?

JE: To z mojego punktu widzenia, jakaś kosmiczna bzdura. Cieszy ta dymisja z całą pewnością opozycję i tych „śledczych”, którzy wytropili „aferę”. Natomiast pokazuje, że polskie życie polityczne to ciekawy „mupet show”.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Juliusz Engelhardt odwołany

Kadry

Juliusz Engelhardt odwołany

wś/jm, Rynek Kolejowy, 21 grudnia 2010 21 grudnia 2010

Posłowie czekają na dalsze decyzje rządu ws. kolei

Biznes

Posłowie czekają na dalsze decyzje rządu ws. kolei

PAP, Rynek Kolejowy, TVN 24, 22 grudnia 2010 22 grudnia 2010

Engelhardt: W interesie całej branży, nie tylko Grupy PKP

Warte uwagi

Engelhardt: W interesie całej branży, nie tylko Grupy PKP

Rynek Kolejowy, 27 grudnia 2010 27 grudnia 2010

Engelhardt: „Superministerstwo” to rozwiązanie doraźne

Prawo i polityka

Juliusz Engelhardt wraca do kolei

Kadry

Juliusz Engelhardt wraca do kolei

Paweł Rydzyński/Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 19 marca 2014

Zobacz również:

Juliusz Engelhardt odwołany

Kadry

Juliusz Engelhardt odwołany

wś/jm, Rynek Kolejowy, 21 grudnia 2010 21 grudnia 2010

Posłowie czekają na dalsze decyzje rządu ws. kolei

Biznes

Posłowie czekają na dalsze decyzje rządu ws. kolei

PAP, Rynek Kolejowy, TVN 24, 22 grudnia 2010 22 grudnia 2010

Engelhardt: W interesie całej branży, nie tylko Grupy PKP

Warte uwagi

Engelhardt: W interesie całej branży, nie tylko Grupy PKP

Rynek Kolejowy, 27 grudnia 2010 27 grudnia 2010

Engelhardt: „Superministerstwo” to rozwiązanie doraźne

Prawo i polityka

Juliusz Engelhardt wraca do kolei

Kadry

Juliusz Engelhardt wraca do kolei

Paweł Rydzyński/Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 19 marca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5