Na polskich torach pojawi się kolejny skład z historycznymi, żółto-niebieskimi barwami. Spółka Polregio postanowiła w ten sposób ozdobić wciąż funkcjonujący pojazd EN71-001.
W ostatnim czasie Polregio rozpoczęło wstępne konsultacje rynkowe na wykonanie napraw poziomu P4 swoich elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN71 i EN57. W specyfikacji znalazła się ciekawa możliwość - przywrócenia pojazdowi EN71-001 historycznych, żółto-niebieskich barw. Zespół trakcyjny zbudowano jako pierwszy z serii EN71 w roku 1976. Z uwagi na dwa człony silnikowe przeznaczono go do pracy na liniach podgórskich, gdzie nie sprawdzały się słabsze EN57.
- Ze względu na to, że EN71-001 jest pierwszym taborem z tej serii, dla zachowania wartości historyczno-zabytkowej, podjęto decyzję, aby w ramach naprawy w zakresie P4 miał wykonaną malaturę w pierwotnych barwach - potwierdza "Rynkowi Kolejowemu" Aleksandra Baldys, rzeczniczka Polregio dodając, że na obecną chwilę trudno określić dokładnie termin, kiedy skład ruszy na tory. Zależy to bowiem od procedur przetargowych. - Po wyborze kontrahenta, zostanie ustalony termin wykonania zadania - podsumowuje.
Polregio posiada także pierwszy egzemplarz kultowego EN57 001. Pomimo tego, że spółka deklaruje,
że chętnie jednostkę wyremontuje (zachowała bardzo wiele oryginalnych elementów), do dziś nic się w temacie nie zmieniło. Swoją najstarszą jednostkę EN57 wyremontowały natomiast Koleje Mazowieckie.
Kursuje ona głównie na trasie z Tłuszcza do Ostrołęki i jest chętnie fotografowana przez miłośników kolej.
W 2022 roku EN57 świętuje swoje 60-lecie (EN71 jest wydłużoną, silniejszą wersją EN57). W tym roku pojazd doczekał się w końcu wiernej kopii w skali HO.
Zbudowała ją firma PIKO. W 2023 roku ma się ukazać model EN57
polskiej firmy Robo.