23 lutego 2023 roku Koleje Mazowieckie podpisały z Pesą Mińsk Mazowiecki umowę dotyczącą wykonania napraw w poziomie utrzymania P4 dla 66 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57AL. To właśnie w Mińsku te pojazdy powstały. Mają opinię jednych z lepszych modernizacji, wykonanych za przyzwoite pieniądze.
Uroczyste podpisanie umowy odbyło się w siedzibie Spółki KM w Warszawie. Koleje Mazowieckie reprezentowali: Robert Stępień, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny, Czesław Sulima, Członek Zarządu, Dyrektor Eksploatacyjny. Przedstawicielem wykonawcy był: Jacek Bilski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny. Wartość kontraktu to prawie 130 mln zł brutto. Zgodnie z jego zapisami PESA Mińsk Mazowiecki zrealizuje naprawy do końca 2025 r.
Jak przyznaje Prezes Robert Stępień, bardzo istotnym elementem polityki taborowej spółki jest nie tylko zakup nowych pojazdów, ale także kwestia zapewnienia właściwego stanu technicznego tych już eksploatowanych. Naprawy pojazdów mają przede wszystkim na celu zapewnienie niezawodności, komfortu oraz bezpieczeństwa podróży.
Naprawy na poziomie utrzymania P4 dla pojazdów EN57AL wykonuje się po przebyciu przez pojazd maksymalnie 520 tys. km lub co 5 lat. W zakres tych prac wchodzą czynności niezbędne do uzyskania wymaganego stanu technicznego oraz parametrów określonych w przepisach i warunkach technicznych odbioru danego typu pojazdu, a także w dokumentacji systemu utrzymania (DSU).
– Celem napraw w poziomie utrzymania P4 jest wymiana elementów, które w czasie eksploatacji uległy zużyciu lub uszkodzeniu. Mają one ogromny wpływ na zapewnienie prawidłowego użytkowania elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz poprawę warunków pracy pracowników drużyn pociągowych i komfortu pasażerów. Tym razem przegląd zostanie wykonany w pojazdach EN57AL, które są jednymi z najmniej awaryjnych pojazdów floty KM.
Niska awaryjność zmodernizowanych "kibelków" – Ich współczynnik niezawodności w 2022 roku wyniósł 0,97. Jest to wysoki poziom, gwarantujący praktycznie pełne przygotowanie do jazdy. Po raz kolejny podejmujemy współpracę z mińskim zakładem naprawczym taboru i liczymy, że naprawy zostaną wykonane solidnie i na czas – powiedział Czesław Sulima. Na temat podpisania kolejnej umowy współpracy ze Spółką KM wypowiedział się także Jacek Bilski, Prezes Zarządu Pesa Mińsk Mazowiecki (dawnie ZNTK Mińsk Mazowiecki).
– Cieszymy się, że jako firma posiadająca ogromne doświadczenie podpisujemy na przestrzeni roku kolejną dużą umowę ze Spółką Koleje Mazowieckie w zakresie napraw pojazdów, które służą mieszkańcom naszego regionu. Pojazdy EN57AL, będące przedmiotem dziś podpisanej umowy, są nam dobrze znane z uwagi na ich modernizację, którą wykonaliśmy w przeszłości. Dlatego też gwarantujemy najwyższą jakość wykonania usług – powiedział Jacek Bilski.
W trakcie przeglądu są wykonywane m.in. takie czynności jak: weryfikacja i naprawa konstrukcji pojazdu oraz jego poszycia, przegląd podzespołów i zespołów połączony z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawą lub wymianą elementów zużytych bądź uszkodzonych, wykonanie powłoki lakierniczej „antygraffiti”, czy też przegląd układów napędowych. Ponadto podczas napraw w poziomie utrzymania P4 zostanie zmodyfikowany system radiołączności, dzięki której radiotelefony będą dostosowane do pracy w systemie GSM-R.
Więcej o przetargu na przeglądu EN57AL i kwocie, jaką Koleje Mazowieckie zapłacą za prace,
piszemy tutaj.