W ciągu 10 następnych lat, bez olbrzymich nakładów finansowych na infrastrukturę torową, będziemy w stanie osiągnąć znaczne usprawnienie ruchu pociągów. Wszystko dzięki technice, która otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości na istniejących systemach kolejowych – powiedziała Elisabeth Werner podczas „9th International Railway Summit” odbywającego się w Warszawie.
Elisabeth Werner, dyrektor wydziału transport lądowego w DG Move przy Komisji Europejskiej, zwracała uwagę na różne aspekty tego, jak technologia zmieni w najbliższych latach kolej.
– Kolejowy system łączności GSM-R, jaki obecnie znamy, zostanie zastąpiony komunikacją opartą na technologii 5G – powiedziała Werner i dodała, że oferuje on sporo większe możliwości niż GSM-R. Będzie on pozwalać na przesyłanie większej ilości informacji, umożliwi też ich gromadzenie i tworzenie "Big Data". Zdaniem przedstawicielki DG MOve technologia będzie implementowana po 2025 roku. Co ciekawe: w Polsce trwa własnie budowa systemu GSM-R, za który odpowiedzialna jest Nokia. Ma być gotowy w 2023 roku i obejmować zasięgiem 14 tysięcy linii kolejowych. Realizacja tego kontraktu dla PKP PLK
jest opóźniona.
Spore możliwości zdaniem przedstawicielki DG Move tkwią także w wykorzystaniu technologii kosmicznej. – Dzięki systemom satelitarnym możemy z łatwością lokalizować pociągi i pilnować dystansu między nimi, co przyczyni się do poprawy przepustowości. Wiedza o położeniu pociągów przyda się także pasażerom, którzy już otrzymują, w większości państw europejskich, niezawodną informację o tym gdzie jest rzeczywiście znajduje się ich środek transportu – dodała Werner.
Nowoczesne systemy informatyczne, zdaniem Elisabeth Werner, będą wkrótce odpowiedzialne za wskazanie pasażerom nie tylko punktualności pociągów, ale też pomogą wybrać ten najmniej zapełniony kurs. Gdy łatwiej rozłożymy potoki pasażerskie, skorzystamy na tym wszyscy.
– Sprawdzamy jak może poprawić komunikację kolejową automatyzacja. Wychodzi na to, że w systemach metra może ona doprowadzić do aż 50-procentowego ograniczenia zużycia energii elektrycznej – powiedziała. Do 2022 Unia Europejska ma sprecyzować zasady prawne i techniczne ramy tego, czym nazywamy pełną automatyzację w transporcie.