Dostawa pierwszych pociągów elektrycznych z nowej platformy Elf II jest już pewna. Pesa Bydgoszcz podpisała umowę w tej sprawie z Kolejami Śląskimi.
– Pesa dostarczy elektryczne zespoły trakcyjne dla Kolei Śląskich. Umowa została właśnie podpisana – poinformował dziś (18 października) dyrektor komunikacji producenta – Maciej Grześkowiak. Umowa dotyczy dostawy 13 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją rozszerzenia tego kontraktu o sześć kolejnych składów.
Zamawiający w myśl tej umowy zakupi od Pesy jeden pojazd 2-członowy, dwa 3- członowe i dziesięć 4-członowych, natomiast w dodatkowej puli (opcji) przewiduje się do trzech pojazdów 2- członowych, jeden 3- członowy oraz do dwóch 4- członowych.
Trzy firmy w przetarguPesa w przetargu zorganizowanym przez województwo i Koleje Śląskie zaproponowała pociągi z nowej platformy Elf 2. Pojazdy z tej platformy przystosowane będą do ruchu z prędkością 160 km/h, a zaprojektowana rodzina zakłada różne, w zależności od oczekiwań zamawiających, konfiguracje od 2 do 6 członów. Więcej na ich temat
piszemy tutaj.
Przy
wyborze najkorzystniejszej oferty brano pod uwagę dwa kryteria – cenę (92% wartości oceny) oraz okres gwarancji (8% wartości oceny). W postępowaniu oferty złożyły firmy Stadler (ok. 317 mln zł), Pesa (ok. 206 mln zł) i Newag (ok. 242 mln zł). Wszyscy producenci zaoferowali 10 lat gwarancji.
Od wyniku przetargu odwołał się Newag. Treść odwołania
opisywaliśmy tutaj. Do rozprawy w tej sprawie przed Krajową Izbą Odwoławczą nie doszło, ponieważ nowosądecki producent
wycofał odwołanie. Kilka dni wcześniej odwołanie od wyników podobnego przetargu w woj. zachodniopomorskim, gdzie wygrał Newag, wycofała Pesa.
Pisaliśmy o tym tutaj.Symboliczny kontrakt– To dla nas kontrakt nie tylko bardzo ważny, ale i symboliczny – mówił wiceprezes Pesy Robert Świechowicz. – Przypomnę, że w 2010 roku Województwo Śląskie zakupiło, a Koleje Śląskie były pierwszym użytkownikiem Elfów, wtedy drugich w historii światowego przemysłu elektrycznych zespołów trakcyjnych zaprojektowanych i zbudowanych wg czterech scenariuszy zderzeniowych, a więc spełniających najbardziej wymagające normy bezpieczeństwa we współczesnym kolejnictwie. Dziś ci sami – nasi wypróbowani partnerzy – złożyli zamówienie na Elfy 2, pociągi następnej generacji. Dziękuję za okazane nam zaufanie – powiedział Świechowicz.
Szacunkowa wartość kontraktu to ok. 335 mln zł netto. Rozpoczęcie dostaw przewidziane jest na koniec lipca 2017 roku, a zakończenie na koniec czerwca 2018 roku. 30.06.2018r. W części dotyczącej świadczenia usług zapisano utrzymanie pojazdów przez producenta przez okres liczony od dnia protokolarnego odbioru dostawy poszczególnych pojazdów do wykonania pierwszego 3 poziomu utrzymania każdego z nich.
Według zapewnień producenta składy Elf II charakteryzować będzie "ciekawy design, nowoczesne, jednoprzestrzenne, klimatyzowane wnętrza wyposażonymi w wygodne fotele, dynamiczna informacja pasażerska oraz system emisji reklam i zliczania pasażerów, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, a także nowoczesne systemy diagnostyki online pozwalające na bieżąco śledzić pracę najważniejszych podzespołów pojazdu", Prędkość eksploatacyjna pojazdów dla Kolei Śląskich będzie wynosiła 120 km/godz.