– 19 września do Poznania przybył piąty Elf 2 z partii 10 zakupionych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy są systematycznie włączane do ruchu z pasażerami – powiedział członek zarządu Pesy. To, że fizycznie 5 ezt jest już na terenie Wielkopolski, potwierdził wicemarszałek województwa.
10 elektrycznych zespołów trakcyjnych Wielkopolska kupuje z pieniędzy z Regionalnego Programu Operacyjnego i budżetu województwa. Program regionalny zapewnił dopłatę do zakupu w wysokości 50% środków kwalifikowanych. Pomimo opóźnienia w dostawach ezetów, Wielkopolska jako jedno z pierwszych województw skutecznie kupuje tabor z udziałem środków unijnych. Problemy ze znalezieniem wkładu własnego do zakupów wciąż mają Koleje Dolnośląskie, oraz PKP SKM Trójmiasto.
– Kolejne 5 Elfów 2 zamówiliśmy w ramach POIiŚ. Tam termin realizacji określiliśmy na początek 2021 roku. Wszystkich razem będzie 15 – powiedział Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego, odpowiedzialny za transport. – Elfy 2 chcemy przeznaczyć na połączenia, które cieszą się najlepszą frekwencją. Nie jest tajemnicą, że pięcioczłonowe pociągi kupiliśmy w tym celu, by lepiej radzić sobie z dużym zainteresowaniem pasażerów podróżami koleją. Bardzo duże potoki pasażerskie mamy w tej chwili w okolicach Poznania. Ma na to wpływ powołanie do życia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Stajemy się w związku z tym trochę ofiarami własnego sukcesu. Zwiększone zainteresowanie podróżnych stało się faktem – powiedział.
Marszałek zaznaczył, że kupno większych pojazdów jest najlepszym sposobem poprawy podaży miejsc w pociągach, w warunkach w jakich działają Koleje Wielkopolskie.
– Problemem jest ograniczona przepustowość linii kolejowych w okolicach Poznania i w samym Poznaniu, z uwagi na duże natężenie ruchu pasażerskiego i towarowego, a także nakładające się na to prace prowadzone przez PKP PLK. Czasami moglibyśmy dublować pociągi lub je dogęszczać, ale okazuje się na przykład, że na Poznaniu Głównym brakuje wolnych krawędzi peronowych – ocenił Jankowiak.
Oprócz 15 Elfów 2, które na pewno dotrą do Wielkopolski, będzie jeszcze możliwość realizacji opcji na 2 kolejne pojazdy. – Jest za wcześnie by mówić o tym, czy wykorzystamy tę możliwość – powiedział marszałek w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”.
Więcej na temat nowych Elfów 2 dla Wielkopolski
piszemy tutaj.