RegioJet umowę na przewozy w czeskim Kraju Usteckim ma już w kieszeni. Operator jest zdecydowany podpisać z Pesą umowę na dostawę 7 elektrycznych dwuczłonowych zespołów trakcyjnych Elf 2.
O tym, że Pesa rozmawia z RegioJetem na temat możliwości zakupu swoich najnowocześniejszych elektrycznych pojazdów
pisaliśmy już w lipcu 2018.
– Potwierdzamy, że przygotowaliśmy dla RegioJet ofertę dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf2. 7 sztuk pojazdów Elf 2, specjalnie przystosowanych do jazdy po sieci kolejowej w Czechach, ma zostać dostarczonych w II połowie 2021 r. – mówił wówczas Jan Bończyk, odpowiedzialny w Pesie za marketing na rynku czeskim.
Umowa z Pesą stanęła jednak pod znakiem zapytania, gdy pojawiła się możliwość
zakupu używanych pojazdów Stadlera. Ostatecznie RegioJet zdecydował się jednak na fabrycznie nowe, polskie produkty.
Umowę z Krajem Usteckim podpisano w drugiej połowie stycznia. RegioJet w efekcie konkursu ofert przejmie obsługę linii Ústí nad Labem Zapad – Štětí , Děčín hl. n. – Ústí nad Labem-Strekov, Most – Žatec , Most – Bilina, Ústí nad Labem hl. n. – Most, Teplice – Litvinov. Do każdego przejechanego kilometra samorząd dopłaci 146 koron (to ok. 24 zł.). Umowę skonstruowano w taki sposób, że przewoźnik nie będzie miał możliwości negocjowania tego kontraktu aż do końca jej trwania, czyli do grudnia 2029 roku. Cały kontrakt wart jest prawie 1,5 mld koron.
Umowa gwarantuje samorządowi, że od rozkładu jazdy 2021/2022 na linie wyjadą zupełnie nowe dwuczłonowe pociągi elektryczne. Będą to Elfy2 z Pesy. Do tego czasu przewoźnik może na zelektryfikowanych liniach używać spalinowych zespołów trakcyjnych VT628, znanych także w Polsce.
Pesa nie komentuje sprzedaży aż do czasu podpisania umowy z RegioJetem. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że stanie się to na początku marca. Nie będzie to z pewnością kontrakt łatwy, bowiem czasu na budowę i homologowanie pojazdów w Czechach nie będzie dużo.
Więcej na temat wyników RegioJetu w roku 2018
piszemy tutaj.