Podpisana dziś umowa z czeskim RegioJetem jest dla Pesy szansą na opracowanie nowej platformy pojazdów Elf.eu. Producent po raz pierwszy wyprodukuje pojazdy dwusystemowe, korzystające z powszechnego na zachodzie napięcia 25 kV AC.
Jak mówi Jan Bończyk, szef rynku czeskiego w Pesie, aż 75 procent rynku pojazdów elektrycznych stanowią pojazdy korzystające z systemu zasilania 25 kV AC. To napięcie wykorzystywane jest nie tylko w kolejach dużych prędkości, ale też na konwencjonalnej sieci m.in. w Czechach i na Słowacji. Co więcej, jak już informowaliśmy, napięcie to
może pojawić się również w Polsce.
Prezes Pesy Krzysztof Sędzikowski nie przesądza, na jakie rynki zostanie zaoferowany nowy pojazd. Pesa przygląda się kilku krajom. W konfiguracji przewidzianej dla platformy Elf.eu, możliwa byłaby obsługa rynków m.in. czeskiego, słowackiego, niemieckiego, włoskiego oraz krajów bałkańskich. – Mam nadzieję, że te pojazdy spełnią oczekiwania czeskich pasażerów, a potem wjadą do innych krajów Europy – mówił podczas podpisania umowy z RegioJet, przypominając przykład spalinowych Linków jeżdżących w barwach ČD. Pesa nie wyklucza, że po zebraniu doświadczeń będzie produkować również wielosystemowe lokomotywy.
Republika Czeska, gdzie częściowo działa system 3 kV DC, taki sam jak w Polsce, podjęła decyzję o ujednoliceniu swojego systemu do 25 kV AC. Z tego względu kraj ustecki, w którym będą jeździć pociągi RegioJet, wymagał od przewoźnika pojazdów dwusystemowych, gotowych na zmianę napięcia. Pesa podjęła się wyzwania opracowania takiej jednostki. Początkowo Elf.eu dla Czech będzie operował pod napięciem 3 kV, ale ma być gotowy na zmianę systemu w przyszłości.
Nowa dłuższa konstrukcja bez wózków JacobsaPomimo podobnej sylwetki, Elf.eu znacząco różni się od dostarczonego polskim dostawcom Elfa 2. Zmiany te są wynikiem właśnie wymogu dostarczenia dwóch systemów zasilania. Człony pojazdu są dłuższe, a ze względu na konieczność równomiernego rozłożenia masy dodatkowych urządzeń, zrezygnowano ze wspólnego wózka Jacobsa pomiędzy członami. W dwuczłonowym Elfie zastosowane zostaną cztery wózki (zewnętrzne napędowe, środkowe toczne).
Założenia platformy Elf.eu pozwalają Pesie wyprodukować pojazdy o długości od 2 do 5 członów. Oprócz systemów zasilania 25 kV AC i 3 kV DC może zostać zastosowane również wykorzystywane w Niemczech zasilanie 15 kV Ac. Pojazdy będą zgodne z wymaganiami TSI 2019. Długość dwuczłonowego pojazdu wyniesie 53 metry, wysokość podłogi 550 mm pgs, a prędkość eksploatacyjną określono na 160 km/h.
Jakie pojazdy dla RegioJet?Na pokładzie siedmiu zamówionych przez RegioJet dwuczłonowych jednostek znajdą się m.in. dwie kabiny WC i dwa automaty biletowe. Przewidziano uchwyty dla sześciu rowerów i miejsce dla 2 wózków niepełnosprawnych oraz kącik dziecięcy. W każdym członie zaplanowano po jednej parze drzwi na stronę. Dzięki temu do dyspozycji pasażerów będzie w sumie 110 miejsc siedzących.
Pasażerowie otrzymają do dyspozycji Wi-Fi, klimatyzację oraz kosze na śmieci z segregacją. Dynamiczny system informacji pasażerskiej ma być zintegrowany z systemem komunikacji kraju usteckiego DUK Usti, która umożliwi wyświetlenie dogodnych przesiadek. Kontrakt obejmuje dwa lata gwarancji oraz utrzymania pojazdów z opcją przedłużenia na dowolny okres. Pojazdy będą wyposażone w system ETCS p.2.