Podczas targów Innotrans poznaliśmy zaktualizowaną strategię Pesy. Producent mocno stawia na ekologię, oferując m. in. pojazdy z platformy Regio160 przystosowane do korzystania z paliwa roślinnego (HVO) z perspektywą przejścia na wodór. Zmienia się też koncepcja lokomotywy wodorowej - producent zamiast modernizacji SM42 będzie budował nowe pojazdy.
Przed rokiem
zaprezentowano nową strategię strategię Pesy 2025+. Teraz producent zaktualizował pewne założenia, przedłużając jednocześnie horyzont realizacji projektów do 2026 roku. Jak już pisaliśmy, jednym z najciekawszych projektów jest
nowa platforma rozwojowa lokomotyw Gama 2. Nie jest to bynajmniej jedyna zmiana.
Elf na olej roślinny lub wodór
W ramach inicjatywy Zielona Pesa, bydgoska firma realizuje założenia proekologiczne takie jak wykorzystanie materiałów z recyklingu czy zmniejszenie śladu węglowego swojej produkcji. Nacisk na zatrzymanie zmian klimatu położony został również w portfolio producenta. Pojawił się w nim pojazd Regio160 w nowej wersji - do wcześniej zapowiadanych pojazdów elektrycznych, spalinowych, bateryjnych i spalinowo-elektrycznych dochodzi wersja zasilana uwodornionym olejem roślinnym (HVO), spełniająca normę emisji spalin Stage V. Takie rozwiązania testowane są już we
Francji,
Holandii oraz
Wielkiej Brytanii.
Ta oferta będzie spełniać
doktrynę “hydrogen ready” producenta, co oznacza że w dogodnym dla klienta momencie, w ramach cykli przeglądowych, będzie można zrezygnować z silnika spalinowego na rzecz ogniw wodorowych. - Jesteśmy przygotowani do oferowania produktów z platformy Regio160 w Polsce i za granicą - deklaruje Jacek Konop, wiceprezes Pesy ds. technicznych. Producent prowadzi m. in. rozmowy z jednym z prywatnych przewoźników.
Lokomotywa wodorowa - już nie modernizacja
W pierwszym etapie uruchamiania technologii wodorowej, Pesa
testuje właśnie lokomotywę manewrową zasilaną z ogniw wodorowych, która ma pracować przede wszystkim na bocznicach. Prototypowy model został zbudowany na bazie lokomotywy SM42. Pesa otwiera już jednak projekt, w którym zastosuje stosować nową, a nie zmodernizowaną konstrukcję.
- Dzięki doświadczeniom z budowy prototypu poprawimy ergonomię pracy maszynisty - tłumaczy Jacek Konop. Zmieni się również wygląd lokomotywy oraz zastosowane komponenty. - Jesteśmy po rozmowach z partnerami technologicznymi i można powiedzieć, że urządzenia zastosowane w naszej lokomotywie będą przedstawiać najnowsze osiągnięcia technologii wodorowej - podsumowuje wiceprezes Pesy.