Koleje Ukraińskie przygotowują się do elektryfikacji odcinka linii kolejowej Kowel – Izow – granica państwa. Inwestycja ułatwi przewóz towarów na polską stronę, gdzie zaczyna bieg Linia Hutnicza Szerokotorowa.
W ramach prac wyprzedzających samą elektryfikację Ukrzaliznycia zrewitalizowała już stację Izow, która otrzymała nowe tory i system sterowania ruchem kolejowym. Roboty związane z elektryfikacją planowane są jeszcze w 2019 roku. Głównym celem elektryfikacji jest ułatwienie transportu rud żelaza koleją z rejonu Krzywego Rogu na Ukrainie do Polski, gdzie znajdują się zakłady metalurgiczne.
– Ze względu na brak trakcji elektrycznej jesteśmy zmuszeni do prowadzenia pociągów za pomocą lokomotyw spalinowych. W warunkach stałego wzrostu cen produktów ropopochodnych elektryfikacja obniży koszty operacyjne, oszczędzi energię i zmniejszy zanieczyszczenie środowiska. Ponadto znacznie skrócimy czas dostawy – powiedział Jewhen Krawcow, prezes Ukrzaliznyci.
W ramach elektryfikacji linii ukraińscy kolejarze zmodernizują 6 stacji i 5 przystanków. Rozwieszonych zostanie dokładnie 154 km sieci trakcyjnej. Obecnie po linii kursują dwa pociągi dalekobieżne, 6 pociągów regionalnych i 7 towarowych. Jewhen Krawcow szacuje, że po modernizacji możliwe będzie podwojenie liczby składów.
Linia Kowel – Izow obsługuje około 90% ruchu kolejowego pomiędzy Ukrainą a Polską. Polacy także zelektryfikują krótki 3-kilometrowy odcinek linii kolejowej od granicy do stacji Hrubieszów LHS.
Więcej informacji na temat elektryfikacji odcinka linii na Ukrainie i tego, jakie korzyści przyniesie stronie polskiej, można przeczytać
tutaj.