Minął rok od rozpoczęcia elektryfikacji linii PKM. W tym czasie zabudowane zostały już wszystkie fundamenty palowe na całej linii PKM oraz postawione około 90 proc. słupów i bramek trakcyjnych. Rozpoczęło się już rozwieszanie lin nośnych i jezdnych, z których około 25 proc. już wisi nad torami. Jak w ciągu minionego roku zmieniła się nasza linia najlepiej widać na naszych zdjęciach, pokazujących okolice każdego z przystanków PKM – łącznie z nowo budowanym Gdańsk Firoga – w czerwcu 2021 r. i w czerwcu 2022 r.
Jak czytamy w komunikacie spółki PKM, dokładnie 15 czerwca 2021 r., pomiędzy Jasieniem a Brętowem
wbity został pierwszy pal pod słupy trakcyjne, a 9 czerwca 2022 r. w Rębiechowie ostatni z nich. Tym samym w ciągu niespełna roku zabudowane zostały wszystkie fundamenty palowe na całej linii PKM. Większość słupów i bramek trakcyjnych też już stoi, a na części z nich trwa rozwieszanie sieci.
Liny nośne i liny jezdne rozwieszone są już nad torami 1 i 2 pomiędzy Wrzeszczem i Brętowem, a obecnie trwa ich rozwieszanie nad torem 2 na odcinku Brętowo – Kiełpinek.
Podsumowując rok
elektryfikacji linii PKM, warto odnotować, że w tym czasie wykonane zostały już następujące prace:
- zabicie przeszło 1100 sztuk fundamentów (100 %)
- zabudowa blisko 870 słupów sieci trakcyjnej i montaż blisko 120 bramek (ok. 90 %)
- wywieszenie liny nośnej na 10 sekcjach o długości: ponad 10 km (ok. 25 % całości)
- wywieszenie lin jezdnych na 10 sekcjach o długości ponad 20km (ok. 25 % całości)
Przy okazji elektryfikacji linii PKM powstaje także dodatkowy przystanek Gdańsk Firoga, zlokalizowany pomiędzy istniejącymi przystankami Matarnia i Port Lotniczy. To również zaawansowanie robót po roku jest dość spore:
Peron nr 1:
– wykonanie korpusu peronowego
– wykonane sieci infrastruktury technicznej w 90 proc.
– wykonanie fundamentów pod wiatę szklaną i czerwoną wstążkę
– wykonanie konstrukcji stalowej wiaty szklanej i czerwonej wstążki
Peron nr 2:
– wykonanie korpusu peronowego
– wykonane sieci infrastruktury technicznej w 90 proc.
– wykonanie fundamentów pod wiatę szklaną i czerwoną wstążkę
Ukończenie wszystkich prac na przystanku PKM Gdańsk Firoga planowane jest jesienią br., tak, aby możliwe było jak najszybsze oddanie go do użytku, być może nawet jeszcze w tym roku, przy okazji rocznej zmiany rozkładu jazdy w grudniu 2022 roku – informuje PKM.
Spółka przypomina, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia zelektryfikowana, jednak ze względu na brak sieci trakcyjnej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201. Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie. – Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP PLK do elektryfikacji linii 201 i w sierpniu 2017 r. podpisaliśmy porozumienie o współpracy, określające zakres wszystkich planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Pomorską Koleją Metropolitalną S.A. przedsięwzięć inwestycyjnych, w którym strony zdeklarowały zakończenie ich realizacji do końca 2023 roku – podkreśla spółka.
Co z linią 201?
– PKM realizuje swoją część inwestycji zgodnie z tymi ustaleniami oraz zgodnie z umową na dofinansowanie inwestycji przez UE. Na ten moment zakończenie elektryfikacji linii PKM (248 i 253), w ustalonym wspólnie z naszymi partnerami z PKP PLK terminie, nie jest zagrożone. Oczywiście mamy świadomość, że w ostatnich latach PKP PLK
kilkukrotnie modyfikowała harmonogram swojej inwestycji i według ostatnich przekazanych nam informacji odcinek Gdańsk Osowa – Gdynia Główna przewidziany jest do modernizacji w latach 2023-2027. Od naszych partnerów z PKP PLK otrzymaliśmy jednak także informację o tym, że w pierwszej kolejności planują wykonanie prac na bezpośrednio stykającym się z linią PKM odcinku Rębiechowo – Gdańsk Osowa, chociaż PKP PLK nie określiła dokładnego terminu jego realizacji – czytamy w komunikacie.
– Dlatego jako zarządca odpowiedzialny za elektryfikację linii nr 248 i 253 będziemy chcieli zapewnić możliwość pełnego przejazdu pociągów elektrycznych od stacji Gdańsk Wrzeszcz do stacji Gdańsk Osowa i oczekujemy, że naszym partnerom z PKP PLK uda się zrealizować swoją część inwestycji w zakresie, który umożliwi realizację połączeń kolejowych taborem elektrycznym przynajmniej do Gdańska Osowej, o co wielokrotnie zabiegaliśmy – podsumowuje PKM.