Elektryfikacji linii kolejowej z Ełku do Giżycka przyniesie wiele korzyści. Dla charakteryzującego się piękną przyrodą regionu, szczególnie ważny jest aspekt ekologiczny. Dzięki instalacji sieci trakcyjnej na trasie zaczną kursować pociągi elektryczne. To pozwoli na znaczącą redukcję emisji gazów cieplarnianych. Dodatkowo dzięki elektryfikacji wzrośnie przepustowość całej trasy. Będą mogły po niej kursować dłuższe i cięższe składy towarowe. Pociągi pasażerskie przyspieszą z 80 km/h do 160 km/h, a towarowe – do 120 km/h.
Realizacja inwestycji zapewni lepszy dostęp do kolei pasażerom na Mazurach. Przebudowane zostaną stacje Stare Juchy, Wydminy i Giżycko oraz przystanki kolejowe Woszczele i Siedliska. Perony będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Wszystkie platformy zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dla osób niewidomych i niedowidzących zamontowane zostaną ścieżki naprowadzające na antypoślizgowych nawierzchniach. Nowe wiaty z ławkami, czytelna informacja pasażerska oraz oznakowanie ułatwią podróże.
W ramach projektu przebudowanych zostanie 59 obiektów inżynieryjnych, a także nastawnia na stacji Giżycko, z której dyżurni będą czuwać nad bezpieczeństwem ruchu kolejowego. Dodatkowo wybudowane zostaną dwa bezkolizyjne skrzyżowania – wiadukt kolejowy w Giżycku oraz wiadukt drogowy w Wydminach. Wymienionych zostanie 49 km torów, a także urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obecnie przebudowywane są dwa mosty w Starych Juchach oraz wiadukt w Woszczelach. Dobiegły końca roboty ziemne oraz demontażowe starej infrastruktury. Wkrótce rozpoczną się prace związane z budową sieci trakcyjnej oraz przebudową stacji i przystanków.
Zakończenie prac planowane jest na 2024 rok.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją – etap I”
jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.