PKP Informatyka zrealizowała elektroniczny list przewozowy, który pozwolił ujednolicić procedury przy przewozach towarowych na wschodniej i zachodniej granicy Polski.
PKP Informatyka przygotowała i wdrożyła testowo system elektronicznej wymiany danych z listów przewozowych na granicy z kolejami zachodnimi Railion Deutchland oraz na wschodzie, na granicy z kolejami białoruskimi. Testowo wymiana przebiega również z kolejami ukraińskimi.
Dane przekazywane są pomiędzy kolejami w standardzie UN/EDIFACT (United Nations Directories Electronic for Data Interchange For Administration, Commerce and Transport). Rozwiązanie zostało wdrożone w PKP CARGO S.A. równolegle z systemem SWHOPT (System Handlowej Obsługi Przesyłek Towarowych). Zastosowanie elektronicznej wymiany danych na granicy w znaczący sposób usprawnia pracę pracowników kolei przy przekazywaniu wagonów i przesyłek. Umożliwia uzyskanie informacji o składzie pociągu i przesyłkach natychmiast po jego zestawieniu, a nie jak do tej pory, po pojawieniu się na granicy. Pozwala to na przygotowanie dokumentów przekazania jeszcze przed przyjazdem pociągu, co wpływa na skrócenie czasu postoju pociągu na granicy, a tym samym na obniżenie kosztów całego przewozu.
Aktualnie trwają przygotowania do aktualizacji wymiany w związku z nowymi przepisami COTIF (Convention concerning International Carriage by Rail). Koleje Railion Deutchland poinformowały o gotowości do testów w oparciu o nowe przepisy już w październiku 2006 r.
Równolegle prowadzone są rozmowy w celu wdrożenia wymiany elektronicznej wersji wspólnego listu CIM-SMGS, który ujednolici odprawę przesyłek tranzytowych wschód-zachód. Zastosowanie wspólnego listu pozwoli na wyeliminowanie konieczności przepisywania listów przewozowych CIM, obowiązujących w krajach UE na listy przewozowe SMGS, obowiązujące w krajach skupionych przez organizację OSŻD (Organizacja Współpracy Kolei), co przełoży się na znaczące skrócenie czasu odprawy wagonów na granicach. W wielu przypadkach czas może zostać skrócony nawet o kilkanaście godzin. Po podpisaniu odpowiednich porozumień pomiędzy zainteresowanymi stronami (kolejami) stosowanie elektronicznego listu CIM-SMGS może pozwolić na przejazd pociągów tranzytowych wschód-zachód praktycznie bez postojów na granicach, związanych z obsługą listów przewozowych.
Poza rozmowami dwustronnymi z zainteresowanymi kolejami, przedstawiciele PKP Informatyka we wrześniu 2006 r. przedstawią swoje rozwiązania na naradzie grupy roboczej OSŻD w Tallinie. W najbliższym czasie planowane jest kontynuowanie rozmów i rozpoczęcie testowej wymiany na przejściu granicznym w Braniewie w Rosji.
Ponadto PKP Informatyka, na bazie posiadanych doświadczeń, przygotuje wersję pozwalającą na elektroniczną wymianę danych w standardzie EDI-XML (Electronic Data Interchange in XML format). Ze względu na uniwersalność formatu opartego o XML (eXtensible Markup Language) standard ten będzie mógł być rozpowszechniany wśród mniejszych przewoźników i spedytorów. Takie rozwiązanie zapewni elektroniczny obieg dokumentów od samego nadawcy do odbiorcy przesyłki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.