PKP Cargo wdraża rozwiązania w zakresie przygotowania zawodowego i szkolenia pracowników oraz rozwoju systemów informatycznych wspomagających zarządzanie procesem przewozowym. Spółka rozwija też system informatyczny EKL (Elektroniczna Księga Logistyki), wprowadzając do niego nowe funkcjonalności oparte o nowoczesne rozwiązania informatyczne oraz możliwości, jakie daje technologia GPS.
PKP Cargo informuje, że zarządzanie czasem pracy maszynistów w spółce wspomaga system EKL. Jest on wykorzystywany przez dyspozytorów, którzy na ekranie komputera widzą informacje o konkretnym pociągu i jego drużynie trakcyjnej, włącznie z pozycją na mapie. System pozwala na monitoring czasu pracy pojazdów i drużyn trakcyjnych. Z odpowiednim wyprzedzeniem podpowiada o konieczności dokonania wymiany pracowników obsługujących pociąg oraz sugeruje możliwe warianty dalszego procesu decyzyjnego. Dzięki temu dyspozytor ma pełną wiedzę, których pracowników w danej chwili może zaangażować do pracy.
Oprócz informowania o konieczności zmiany drużyny trakcyjnej obsługującej pociąg, EKL podpowiada możliwości dojazdu do miejsca, gdzie nastąpi wymiana. Do punktu wymiany pracownicy dojeżdżają samochodami służbowymi lub pojazdami firm zewnętrznych, z którymi PKP Cargo współpracuje. W ostatnim czasie EKL został rozbudowany o nowe funkcjonalności wspierające dyspozytorów w zarządzaniu pracą zespołów drużyn trakcyjnych. Celem wprowadzanych rozwiązań jest ułatwienie pracy dyspozytorów oraz stałe podnoszenie poziomu bezpieczeństwa poprzez eliminację niewłaściwych decyzji w zakresie czasu pracy.
– Zatrudniamy ponad 4,2 tys. pracowników drużyn trakcyjnych i samodzielnie szkolimy ponad 400 kandydatów na maszynistów. Kwestie bezpieczeństwa w PKP Cargo traktujemy priorytetowo – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych. – PKP Cargo posiada specjalne komórki organizacyjne odpowiedzialne za szkolenia pracowników, bezpieczeństwo ruchu kolejowego i zarządzanie drużynami trakcyjnymi. Na bieżąco monitorujemy zagrożenia, analizujemy zdarzenia i wyciągamy wnioski. Na ich podstawie wdrażamy rozwiązania gwarantujące optymalną i przede wszystkim bezpieczną realizację procesu przewozowego – dodaj Wojciech Derda.
Podstawową funkcją systemu EKL jest wspomaganie realizacji procesu przewozowego w PKP Cargo. Jednak jego funkcjonalności są również wykorzystywane do wsparcia w zakresie planowana pracy drużyn trakcyjnych, włącznie ze szkoleniami, nabywaniem i utrzymywaniem znajomości szlaków oraz autoryzacją na określone serie lokomotyw. Dzięki EKL dyspozytorzy posiadają szereg informacji o pociągu i jego obsłudze, w tym dane o pozycji lokomotywy, relacji pociągu, czasie pracy maszynisty, miejscu planowej podmiany, masie brutto oraz informacje serwisowe.
W EKL realizowany jest proces decyzyjny w zakresie procesu przewozowego. Polega on na uruchamianiu pociągów w odpowiednim czasie i rozkładzie jazdy przy zachowaniu priorytetów przewozowych. Dzięki temu można między innymi monitorować czas pracy maszynistów w sytuacjach nadzwyczajnych, wymuszających zmiany w planowej pracy. Dzieje się tak np. w przypadku wystąpienia zakłóceń w prowadzeniu ruchu pociągów. Przyczyną mogą być złe warunki atmosferyczne, awarie w infrastrukturze, uszkodzenie taboru lub pożar. W takich sytuacjach EKL ułatwi podjęcie decyzji o pracy w godzinach nadliczbowych.