Nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej staje się rzeczywistością. Wiązane są z nią nadzieje na liczne, często potężne inwestycje także w transporcie kolejowym. Obok nich pojawiają się informacje o stosunkowo niewielkich zadaniach, co do których „wielkim hamulcowym” jest „Pekape”.
Linia nr 25 w europejskiej sieci
W portalu „Radio Kielce” można przeczytać o włączenie linii kolejowej Łódź Kaliska - Dębica do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Zostało to odebrane jako sukces, czemu trudno się dziwić zważywszy na fakt, że jeszcze 1,5 roku odcinkom tej trasy groziło wyłączenie z eksploatacji. Nowa sytuacja odcinka Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko-Kamienna powinno przyspieszyć jego modernizację (wraz z elektryfikacją).
O inwestycję zabiega samorząd województwa świętokrzyskiego. Zarząd województwa chce, aby środki na inwestycję trafiły zza pośrednictwem właściwego ministerstwa. Nie wyklucza jednak, że inwestycja może być wsparta z puli środków zarządzanych przez samorząd wojewódzki, w szczególności z regionalnego programu operacyjnego. Samorząd wojewódzki zaplanował skierowanie 29 mln euro na kolej z puli 130 mln euro przeznaczonych na transport – podała regionalna rozgłośnia.
Więcej
Jest także szansa na poprawę innego odcinka linii nr 25. Jak donosi portal „hej.mielec.pl”, z zapowiedzi Marszałka Województwa Podkarpackiego wynika, że będzie perspektywie finansowej 2014-2020 Unii Europejskiej będzie prowadzonych sporo inwestycji kolejowych. Po pomocą środków unijnych ma zostać przeprowadzona rewitalizacja odcinka Dębica – Mielec - Ocice oraz rozbudowa terminala LHS w Woli Baranowskiej. Łączna wartość obu inwestycji to nieco ponad 300 mln zł.
Więcej
Jednotorowa „Rail Baltica”
„Gazeta Współczesna” zainteresowała się innym ważnym ciągiem komunikacyjnym, wchodzącym w skład wspomnianej sieci TEN-T. Ma to związek z odpowiedzią Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju na interpelację Jarosława Zielińskiego, posła Prawa i Sprawiedliwości. Najwięcej kontrowersji budzi fakt, że ciąg komunikacyjny będzie jednotorowy na odcinku Białystok – Ełk – Suwałki - Trakiszki. Zdaniem polityka opozycji powinny być budowane od razu dwa tory. Innego zdania jest Andrzej Orzechowski, poseł Platformy Obywatelskiej. Stoi on na stanowisku, że wystarczająca jest modernizacja jednego toru, a w razie później można dobudować drugi.
MIR poinformowało, że na lata 2014-2020 zaplanowano do modernizacji odcinki linii kolejowych: Białystok - Sokółka - Kuźnica Białostocka, Czyżew - Białystok, Czeremcha - Białystok oraz Czeremcha – Siemiatycze. Nie planowana jest natomiast modernizacja trasy łączącej stolicę regionu z Augustowem.
Więcej
Terminal Zduńska Wola Karsznica
Łódzka „Gazeta Wyborcza” wróciła do tematu budowy terminala przeładunkowego na styku kolejowej „Węglówki” (linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory – Tczew) i drogi szybkiego ruchu S8, który znajduje się w rejonie stacji Zduńska Wola - Karsznice. Wprawdzie o projekcie mówi się od dość dawna, jednak związana porozumieniem grupa samorządów i organizacji pozarządowych podejmuje działania w kierunku realizacji inwestycji. Jak ustalił dziennik jest szansa na podpisanie umowy o współpracy między samorządem Zduńskiej Woli a PKP Cargo jeszcze w tym roku. Obecnie największy przewoźnik w kraju bada potencjalną wielkość przeładunków w nowym suchym porcie.
Więcej
Dzień bez krytyki PKP jest stracony?
Kto jest winny tego, że droga jest dziurawa, nie ma przystanku autobusowego, a wiadukt szpeci okolicę? Oczywiście PKP – tak można odebrać wiele doniesień w lokalnych mediach. Z ich lektury nasuwa się taki wniosek, że na terenie tego „państwa w państwie” nie da się nic szybko wybudować czy wyremontować, a nawet porozumienia w drobnych sprawach wymagają długich i mozolnych negocjacji. Sama instytucja też nie dba o własne mienie, dlatego mieszkańcy muszą np. niszczyć podwozia swoich aut. Jak streścił to jeden z lokalnych tygodników, próby monitów o naprawę drogi kończą się następującą odpowiedzią przedstawicieli spółki: „jeśli mieszkańcom stan ulicy się nie podoba, to zostanie ona zamknięta, tym bardziej, że stanowi ona drogę wewnętrzną kolei.”
Nie inaczej było w ostatnich dwóch tygodniach. O trudnych negocjacjach między samorządami a właścicielem nieruchomości kolejowych na temat inwestycji miejskich na terenie PKP w Świdniku można przeczytać w „Nowym Tygodniu w Lublinie” (więcej tutaj i tutaj), natomiast o wiadukcie kolejowym, który w ocenie mediów będzie jeszcze długo szpecił otoczenie zmodernizowanych ulic Rzeszowa napisał portal informacyjny „nowiny24.pl” - więcej.