Winnipeg jak Sosnowiec, elektrownia wyłącza bloki, bo BNSF nie dowiózł węgla, General Electric z kontraktem w Indonezji, pokolejowy park High Line się rozrasta... najciekawsze wydarzenia z branży kolejowej za oceanem zebrał Piotr Kumelowski.
Winnipeg jak Sosnowiec
Wiadomość o wspólnym projekcie PKP i Politechniki Śląskiej przekształcenia kompleksu stacyjnego Maczki-Granica w kolejowe centrum edukacyjne zbiegła się z podobnym doniesieniem z Kraju Klonowego Liścia: tamtejsza kolej Canadian National (tradycyjna nazwa historyczna, bo kolej nie jest juz ani państwowa, ani wyłącznie kanadyjska, gdyż dociera doliną a Mississippi do portów nad Zatoką Meksykanską) otworzyła we wrześniu swoje najnowsze centrum szkolenia zawodowego w stolicy Manitoby - Winnipeg.
Nowa “kolejówka” CN dysponuje powierzchnią 10 tys. metrów kwadratowych i służyć ma jednorazowo 350 słuchaczom. Większość kursów ma mieć charakter rotacyjnych, tygodniowych zajęć doszkalających dla już zatrudnionych kolejarzy. W mniejszym zakresie prowadzone będą tam pełniejsze szkolenia zawodowe dla nowoprzyjmowanych pracowników.
Elektrownia wyłącza bloki, bo BNSF nie dowiózł węgla
Tuż przed nadejściem jesiennych chłodów elektrownia w Duluth w Minnesocie zmuszona była wyłączyć 4 bloki energetyczne. Powód? Bynajmniej nie chodziło o przekraczanie norm emisji – po prostu zabrakło węgla! Kolej Burlington Northern Santa Fe, która obsługuje tę elektrownię, po raz pierwszy od półwiecza nie zdołała dowieźć na czas wystarczających ilości paliwa.
BNSF tłumaczy się zaległościami z wyjątkowo surowej zimy 2013/14, ciągła niewydolnością węzła w Chicago, która zakłóca przewozy na dużej części ich sieci, a przede wszystkim rekordowymi przewozami ropy naftowej oraz zbóż z tegorocznych żniw, co całkowicie wyczerpuje przepustowość przeważnie jednotorowych linii. W najlepszym razie wyłączone bloki w Duluth rusza w grudniu.
General Electric z kontraktem w Indonezji
Czy wąskotorówki to juz przeszłość? Co kraj to obyczaj - w wielu krajach konkurencja transportu drogowego istotnie okazała sie zbyt silna, z drugiej strony w tak rozwiniętych krajach jak Japonia, Pd. Afryka, Malezja podstawowa siec kolejowa ma właśnie wąski prześwit. Interesująca wiadomość nadeszła z Indonezji: tamtejsze koleje zamówiły u amerykańskiego producenta General Electric Transportation 50 wąskotorowych lokomotyw spalinowych do pracy na Jawie i Sumatrze.
Pokolejowy park High Line się rozrasta
Portal transport–publiczny.pl pisał niedawno o nowojorskiej kolejowo-ogrodniczej atrakcji – napowietrznym parku High Line, urządzonym na estakadach nieczynnej od 1980 r. linii kolejowej. Na sam koniec kalendarzowego lata, w niedziele 21 września, otwarto dla publiczności dalsze, półmilowe przedłużenie na północ, w kierunku 34.Ulicy.
Przekształcenia kolejowej High Line, niegdyś obsługującej wielkie składy i magazyny położone na pld-zach. nabrzeżach Manhattanu, uczyniły napowietrzny park celem masowych wycieczek – rocznie spaceruje tam ok. 5 mln osób z całego świata! Kombinacja kolejowej historii, bezpłatnych widoków na Manhattan i rzekę Hudson oraz pięknie urządzona zieleń okazały się strzałem w 10-tke.