O przejazdach kolejowo-drogowych w kategorii techniczno-eksploatacyjnej oraz społecznej informowali 15 marca br. przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na warszawskim seminarium Nowe technologie w budowie, eksploatacji i utrzymaniu przejazdów kolejowych.
Materiał Eksploatacja i utrzymanie przejazdów kolejowych pokazał statystykę obiektów oraz ocenę stanu technicznego nawierzchni drogowych w przejazdach na liniach eksploatowanych oraz posiadane i potrzebne środki na utrzymanie skrzyżowań linii kolejowych i dróg.
Zwrócono również uwagę na potrzebę zmiany zasad finansowania budowy, modernizacji, napraw i eksploatacji przejazdów kolejowych. Sytuacja powinna być dostosowana do obecnych realiów.
Przy obecnym natężeniu ruchu samochodowego, szczególnie wzroście ilości samochodów ciężarowych, to ruch pojazdów na wielu przejazdach jest przyczyną przyspieszonego niszczenia nie tylko nawierzchni drogowej lecz również drogi szynowej. Obecnie tylko zarządca infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ponosi wszystkie koszty związane z przejazdami kolejowymi, natomiast o sposobie zabezpieczenia przejazdu decydują jeszcze zarządca drogi i policja.
Mamy do czynienia z kuriozalną sytuacją, że zarządca infrastruktury kolejowej udostępnia nieodpłatnie innym użytkownikom swoją infrastrukturę.
Prezentacja Społeczny odbiór kampanii Bezpieczny przejazd – ”Zatrzymaj się i żyj!” informowała o genezie, formach realizacji oraz dotychczasowych efektach trwającej od 2005 r. kampanii. Zwrócono uwagę na współprace organizatora przedsięwzięcia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z otoczeniem zewnętrznym oraz coraz liczniejszą grupę przedstawicieli środowisk opiniotwórczych, rzeczowo, a nie sensacyjne, informujących o wypadkach na przejazdach kolejowo-drogowych.