5 grudnia w Sopocie odbyła się konferencja firmy Dellner Sp. z o.o., podczas której poruszono temat złego stanu technicznego systemów sprzęgania, które wykorzystuje się w pojazdach szynowych w Polsce. Na spotkanie zaproszeni zostali główni polscy operatorzy oraz producenci, aby przedyskutować aktualną sytuację sprzęgów czołowych i międzywagonowych na polskim rynku.
- Nasza firma ma bardzo długą historię. Od 1941 roku zajmujemy się tylko i wyłącznie sprzęgami. Zdajemy sobie sprawę z tego, że mamy przed sobą grono specjalistów. My również uważamy się za specjalistów w naszej dziedzinie. W czasie całej historii firmy zdobyliśmy duże doświadczenie na temat tego, jakie materiały powinny być użyte do sprzęgów. Mamy również informacje i wiedzę, w jakich warunkach atmosferycznych materiały będą najlepiej spełniać swoje funkcje. Wiemy, jak regenerować i naprawiać sprzęgi. To jest nasza branża, to jest nasz sektor – mówił w czasie konferencji Sebastian Bokkus, Menadżer ds. Jakości w Dellner.
Podczas konferencji doświadczeni konstruktorzy omawiali stan „anonimowych” sprzęgów, które firma Dellner otrzymała do renowacji w okresie ostatnich trzech lat. Okazało się, że nie poddawano ich szczegółowej renowacji, poszczególne sprzęgi były źle zamontowane, co prowadzi m.in. do przetarć materiału. Istotnym problem był np. brak standaryzacji w montowaniu czopów przez załogę, przez co uszkodzone zostają często nowe sprzęgi. Czopy i inne części nawet przez wiele lat nie są zabezpieczane smarem, w związku z tym tarcie jest zbyt duże i dochodzi np. do uszkodzeń panewki. Pracownicy Dellner podkreślają, że zły stan techniczny systemów międzywagonowych i sprzęgów automatycznych może zagrażać bezpieczeństwu pasażerów. Firma Dellner zajmuje się naprawą systemów tego typu, a Centrum Serwisowe spółki specjalizuje się między innymi w produkcji części zamiennych do systemów sprzęgania, co umożliwia sprawną renowację.
-Dellner prawdopodobnie podejmie kolejne inwestycje w Polsce, które umożliwią większy montaż. W tej chwili przenieśliśmy całą produkcję ze Szwecji do Polski. Obecnie produkujemy tylko w Polsce. Teraz mamy nadzieję, że przeniesiemy także montaż, chociaż już w Polsce zajmujemy się montażem wielu projektów – mówi o przyszłości firmy prezes zarządu Dellner, Mirosław Len.
Po zakończeniu konferencji jej uczestnicy zostali zaproszeni do zwiedzenia hali produkcyjnej firmy Dellner Sp. z o.o., aby na własne oczy zobaczyć stan techniczny rozłożonych sprzęgów oraz możliwości produkcyjne zakładu.
Prelegenci podkreślali fakt, że celem konferencji nie było wytykanie błędów, lecz pokazanie ewidentnego stanu systemów sprzęgania, uświadomieni o znaczeniu utrzymania ich w dobrym stanie oraz o ich modernizacji. Jako pasażerowie miejmy nadzieję, że konferencja nie pozostanie bez echa i nie będziemy długo czekać na jej efekty.