Z Kielc do Warszawy w nieco ponad godzinę, i to 16 razy dziennie – to główne założenie planu rozwoju połączeń dalekobieżnych w województwie świętokrzyskim. Pociągi miałyby obsługiwać także m.in. Ostrowiec Świętokrzyski, Końskie czy Busko-Zdrój. Czy plany te są jednak możliwe do wprowadzenia w życie w dającym się przewidzieć horyzoncie czasowym?
Kończą się prace infrastrukturalne na linii kolejowej nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem-Kamienną. W grudniu pociągi pasażerskie mają powrócić m.in. do Końskich.
Póki co będą to wyłącznie kursy regionalne pozwalające na dojazd do Skarżyska czy Łodzi. Wkrótce na tej trasie mają jednak zostać uruchomione także kursy dalekobieżne. Ministerstwo Infrastruktury przedstawia wstępne założenia rozwoju przewozów kolejowych w województwie świętokrzyskim, który obejmuje także inne linie w regionie.
Znakomite skomunikowanie Kielc, ale i mniejszych miast regionu – Plan rozwoju dalekobieżnych połączeń kolejowych zakłada uruchomienie 16 połączeń na trasie Kielce – Warszawa z czasem przejazdu 1 godz. 20 min – zapowiada Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Stolica województwa miałaby zostać równie dobrze skomunikowana z Tarnowem, dokąd również dojeżdżać miałoby 16 kursów. Podróż do tego małopolskiego miasta ma zajmować docelowo 50 minut.
16 razy dziennie do Warszawy miałby kursować także pociąg z Ostrowca Świętokrzyskiego – w tym przypadku przejazd ma zajmować 1 godz. 25 min. Oznacza to radykalną poprawę sytuacji komunikacyjnej tego miasta, z którego dziś do stolicy wyruszają codziennie tylko dwa pociągi. Osiem razy dziennie mają kursować pociągi z Buska-Zdroju do Warszawy (dojazd zajmie 1 godz. 50 min) – z tego miasta obecnie nie są realizowane żadne połączenia dalekobieżne.
Są założenia, nie ma daty ich wejścia w życie
Osiem razy dziennie miałby kursować pociąg Końskie – Warszawa (czas przejazdu wyniósłby zaledwie godzinę), a 12 razy dziennie realizowane byłoby połączenie ze Skarżyska-Kamiennej do Warszawy (1 godz. 20 min). Planowaną ofertę dla Ziemi Świętokrzyskiej uzupełnia plan uruchomienia ośmiu kursów z Kirlc do Rzeszowa. Do stolicy Podkarpacia pociąg ma dojeżdżać w zaledwie 1 godz. 35 min.
Przedstawiciel MI nie poinformował nas, w jakim horyzoncie czasowym założenia te miałyby zostać wcielone w życie. Nie ulega jednak wątpliwości, że szacowane czasy przejazdu są możliwe do osiągnięcia jedynie po przeprowadzeniu licznych i bardzo dużych inwestycji infrastrukturalnych. Trudno się zatem spodziewać realizacji takiego rozkładu jazdy za mniej niż dekadę. Do tego czasu założenia, także z przyczyn politycznych, mogą się jednak mocno zmienić.